APA-APA HAL PUN VIRALKAN DULU....

Assalamualaikum...



Zaman penyebaran maklumat dihujung jari ni , semua benda nak di viralkan.Kalau benda baik elok la di viralkan.Tapi kalau benda tak baik macam mana pulak?Boleh ke tidak kita viralkan?Itu yang saya nak cerita ni...

Setiap dari kita mesti ada perasaan tak puas hati dan  perasaan marah apabila mengalami kejadian-kejadian yang kita adalah mangsanya.Misalnya bila kita pergi satu kedai makan, kemudian makanan yang dihidangkan tu tak sedap.Kita pun ambil gambar dan terus post di facebook .Dengan harapan ???? Apa tujuan sebenar kita sebar kan hal tersebut.Adakah dengan menyebarkan hal tersebut akan buat makanan jadi lebih sedap?



Ada banyak yang akan dilalui oleh peniaga tersebut.Mungkin kedai nya akan di tutup, dia kehilangan pelanggan, kemudian dia tak mampu lagi nak menyara keluarga nya.. Adakah kita pernah terfikir kan perkara ni sebelum menyebarkan nya.

Adalah lebih baik jika kita berterus terang dulu pada peniaga tersebut tentang rasa masakan nya.Kalau pandangan dan aduan kita diterima dengan baik oleh peniaga , tak perlu lah kita menviralkan nya.Tapi kalau aduan kita dibalas dengan buruk, itu lah masa nya untuk kita beri pengajaran pada peniaga tersebut.



Tapi ada juga perkara yang patut kita viralkan.Contohnya bila kita  melihat keganasan berlaku di depan mata..Kita mungkin berasa tiada daya nak membantu mangsa atau kita takut.Mungkin dengan menviralkan kejadian tersebut dapat membuka mata pihak berkuasa untuk bertindak dan orang lain supaya lebih berhati-hati.



Bagi kita yang membaca pulak sebelum kita tekan butang Share , kita pun kena la fikir panjang dulu.Kalau kita tak share perkara tu pun tak kan tersebar.Kadang-kadang berita belum sahih kita dah share .terus jadi fitnah dan saham nya pun kita dapat sama sebab menyebarkan berita yang tak betul.Lagi2 kalau melibatkan maruah orang lain

sekian..
Previous
Next Post »

1 komen disini:

Click here for komen disini
paridah
admin
24 May 2017 at 11:26 ×

TREN GAYA FIKIR LUAR KOTAK TU VIRAL DULU HEH..HEH..

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment