Skip to main content

SELALU DISERANG MIGRAIN?ELAK KAN 3 JENIS MAKANAN INI

Assalamualaikum...




Sejak saya kawal makan , saya memang dah lama tak diserang migrain.Dulu kalau terbau asap rokok je terus rasa nak pengsan..Tak boleh angkat kepala..Sampai kena vertigo la disebabkan migrain ni.Tapi sejak buat diet atkins terus hilang migrain tu.Memang sekarang saya ni buat atkins on off je.Bila rasa macam malas dan badan rasa berat  je mula la buat atkins seminggu..lepas tu stop kejap, dan buat semula lepas seminggu..Tapi migrain hilang terus.Alhamdulillah..

Dalam atkins ada banyak juga makanan yang kita tak boleh ambil.Ianya untuk kebaikan kita jugak.Bukan selamanya kita tak boleh ambil .Sebab itu dalam atkins ada tahap2 yang kita kena ikut.Yang tu korang kena google la ye..Salah satu kebaikan atkins ni ialah ianya boleh menghilangkan migrain.Nak tahu kenapa??sebab gaya hidup dan gaya makan kita berubah.Migrain ni puncanya dari makanan juga.nak tahu apa makanan yang kita boleh elak kan supaya tak diserang migrain??



1-Salah satu makanan yang boleh menyebabkan migrain ialah makanan yang berasaskan tepung gandum seperti kek, biskut , pastry dan sebagainya.Paling perlu dielak kan bila makanan jenis ini dimasak dengan cara di bakar.




2-Makanan yang siap diproses seperti sosej, nuget,kentang goreng dan mee segera kadang2 diletak kan bahan sampingan lain seperti pengawet dan sodium nitrat .Sodium nitrat boleh menyebabkan pembengkakan pada saraf.Ini lah punca utama kenapa kita kerap diserang migrain.Ini jenis makanan yang saya dah lama tak sentuh dan kesan nya saya sekarang bebas dari migrain.kalau teringin nak makan nuget saya buat sendiri je.



3-Baru-baru ni saya terbaca yang MSG tidak merbahaya untuk di makan.Sekian lama pemikiran kita menidak kan kebaikan yang ada (sebenarnya tak ada) pada MSG tapi sekarang ada pulak pihak2 tak bertanggungjawab nak melariskan produk mereka mungkin, terpaksa guna cara kotor ni.Walau apa sekali pun elak kan mengambil MSG dalam makanan korang.MSG bukan saja boleh menyebabkan migrain malah ianya juga punca berat badan kita naik mendadak.


Untuk mereka yang kerap mengalami migrain sudah masa nya untuk mengubah tabiat makan.Saya pernah jumpa sorang wanita ni dia badan gemuk, kerap sakit kepala.Dia rasa dia ada penyakit serius bila kepala dia kerap sakit sampai tahap tak boleh nak tidur..rasa nak menjerit.Padahal yang sebenarnya dia mengalami migrain disebabkan tabiat makan yang tidak sihat.

semoga bermanfaat untuk semua..


sekian..

Comments

  1. KALAU MKNAN SEMUA TU BOLEH SBBKN MIGRAIN ELOK JGN DIAMBIL

    ReplyDelete
  2. Makanan yang diproses memang tinggi kandungan garam. Bukan migrain je, tekanan darah pun boleh jadi tinggi... pssstttttttt... dulu selalu calit MSG tu makan gitu je..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …