SELALU DISERANG MIGRAIN?ELAK KAN 3 JENIS MAKANAN INI

Assalamualaikum...




Sejak saya kawal makan , saya memang dah lama tak diserang migrain.Dulu kalau terbau asap rokok je terus rasa nak pengsan..Tak boleh angkat kepala..Sampai kena vertigo la disebabkan migrain ni.Tapi sejak buat diet atkins terus hilang migrain tu.Memang sekarang saya ni buat atkins on off je.Bila rasa macam malas dan badan rasa berat  je mula la buat atkins seminggu..lepas tu stop kejap, dan buat semula lepas seminggu..Tapi migrain hilang terus.Alhamdulillah..

Dalam atkins ada banyak juga makanan yang kita tak boleh ambil.Ianya untuk kebaikan kita jugak.Bukan selamanya kita tak boleh ambil .Sebab itu dalam atkins ada tahap2 yang kita kena ikut.Yang tu korang kena google la ye..Salah satu kebaikan atkins ni ialah ianya boleh menghilangkan migrain.Nak tahu kenapa??sebab gaya hidup dan gaya makan kita berubah.Migrain ni puncanya dari makanan juga.nak tahu apa makanan yang kita boleh elak kan supaya tak diserang migrain??



1-Salah satu makanan yang boleh menyebabkan migrain ialah makanan yang berasaskan tepung gandum seperti kek, biskut , pastry dan sebagainya.Paling perlu dielak kan bila makanan jenis ini dimasak dengan cara di bakar.




2-Makanan yang siap diproses seperti sosej, nuget,kentang goreng dan mee segera kadang2 diletak kan bahan sampingan lain seperti pengawet dan sodium nitrat .Sodium nitrat boleh menyebabkan pembengkakan pada saraf.Ini lah punca utama kenapa kita kerap diserang migrain.Ini jenis makanan yang saya dah lama tak sentuh dan kesan nya saya sekarang bebas dari migrain.kalau teringin nak makan nuget saya buat sendiri je.



3-Baru-baru ni saya terbaca yang MSG tidak merbahaya untuk di makan.Sekian lama pemikiran kita menidak kan kebaikan yang ada (sebenarnya tak ada) pada MSG tapi sekarang ada pulak pihak2 tak bertanggungjawab nak melariskan produk mereka mungkin, terpaksa guna cara kotor ni.Walau apa sekali pun elak kan mengambil MSG dalam makanan korang.MSG bukan saja boleh menyebabkan migrain malah ianya juga punca berat badan kita naik mendadak.


Untuk mereka yang kerap mengalami migrain sudah masa nya untuk mengubah tabiat makan.Saya pernah jumpa sorang wanita ni dia badan gemuk, kerap sakit kepala.Dia rasa dia ada penyakit serius bila kepala dia kerap sakit sampai tahap tak boleh nak tidur..rasa nak menjerit.Padahal yang sebenarnya dia mengalami migrain disebabkan tabiat makan yang tidak sihat.

semoga bermanfaat untuk semua..


sekian..
Previous
Next Post »

4 komen disini

Click here for komen disini
paridah
admin
15 March 2017 at 16:32 ×

KALAU MKNAN SEMUA TU BOLEH SBBKN MIGRAIN ELOK JGN DIAMBIL

Reply
avatar
15 March 2017 at 18:28 ×

Makanan yang diproses memang tinggi kandungan garam. Bukan migrain je, tekanan darah pun boleh jadi tinggi... pssstttttttt... dulu selalu calit MSG tu makan gitu je..

Reply
avatar
Mar Mansor
admin
16 March 2017 at 12:35 ×

Elakkan makanan yang tak sihat
JanjiKita

Reply
avatar
22 March 2017 at 16:08 ×

terima kasih... info berguna

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment