Skip to main content

KETIAK KUAT BERPELUH.CUBA 5 CARA INI UNTUK ATASINYA..

Assalamualaikum..


KETIAK BASAH
Siapa selalu ada masalah ketiak basah dan berpeluh kuat ??
mesti rimas dan rasa tak selesa.bukan??
Tambahan pulak  kalau perempuan lagi la malu..
tak boleh nak pakai warna2 menarik bila keluar..
oren,biru,pink ...banyak warna nampak nya yang kita tak boleh pakai.
Apa kata cuba atasi masalah ni dengan bebarapa cara yang mungkin berkesan untuk
korang yang alami masalah ni..



1-jangan makan makanan pedas
Ini adalah salah satu punca badan kita kuat berpeluh.
Ada yang kata sebab bawang.
sebenarnya bawang tu penyebab peluh tu berbau.
kalau tak makan bawang pun tapi kuat makan sambal belacan
tetap kuat berpeluh,..

2-Sapu limau nipis .
Cuma potong limau nipis dan gosok kan di ketiak ketika
mandi.Cara ni juga akan  buat ketiak lebih cerah.

3-baking soda
Banyak jugak fungsi baking soda ni.
Salah satunya mengurangkan peluh di ketiak.
Satu sudu besar soda + air 1 sudu,
Sapu pada ketiak. Awalnya ketiak akan menjadi sedikit kering,
lama kelamaan ianya akan ok..

4-cuka epal
Sapu cuka epal 30 minit sebelum mandi.
cuma ambil kapas,celup dalam cuka epal dan
sapu di  ketiak..

5-tepung jagung
Rasanya semua rumah ada tepung jagung kan?
Sapu sedikit tepung jagung pada ketiak.
kemudian biar selama satu-2 jam..kemudian bilas..
Elok la diamalkan sebelum mandi


Buat masa hari cuti sambil2 dok kat rumah je tau..heheh

selamat mencuba..


sekian...

Comments

  1. owh..
    biasa pakai deodorant jer..
    yang nom 5 tu cam lawak pula baca.
    tepung jagung pn boleh upanyer.
    hehe

    ReplyDelete
  2. Info yang baik.Memang da setengah lelaki mengalami masalah begini.

    Tapi bukan yang menulis komen ini.

    ;)

    ReplyDelete
  3. Yg guna limau tu ada la buat. Tapi yg guna tepung, mcm tak lalu pulak... :)

    ReplyDelete
  4. yg limau nipis tu mmg slalu sy dgr/bc

    ReplyDelete
  5. tq for the info...
    kene cube...ops..kantoi.hahaha

    ReplyDelete
  6. Sapu limau tu rasa fresh gitu :-)

    ReplyDelete
  7. no. 3,4,5 tu aiza tak pernah mencuba, boleh cuba lepas ni.. no.1 makan makanan pedas tu memang kegemaran aiza.. hehe.. limau nipis tu aiza pernah mencuba, alhamdulillah menjadi...

    ReplyDelete
  8. Pakai deodarant aje, mudah tak payah susah2 tanam limau...huhuhuhu...

    ReplyDelete
  9. tepung jagung pun boleh ye. Sama mcm tepung ubi la kan.

    ReplyDelete
  10. good info :)
    http://eykabaha.blogspot.com/ ;)

    ReplyDelete
  11. limau nipis tu saya ingat utk hilangkan bau ketiak..

    ReplyDelete
  12. nak mudah pakai deodorant je :)

    ReplyDelete
  13. nice info...jom lawat sini http://waysimahzakaria.blogspot.my/2015/12/ketiak-berpeluh-p.html

    ReplyDelete
  14. Boleh juga cuba nanti sebab kakcik rasa badan kakcik ada bau yang tak enak bila berpanas dan berpeluh...

    ReplyDelete
  15. Kalau buat waktu kerja bau cuka pula kan... hihi..

    ReplyDelete
  16. Nice tips, yg guna limau nipis tu memg lya amalkan.

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …