Skip to main content

JANGAN BERCERAI..KASIHAN PADA ANAK-ANAK

Assalamualaikum..


Setiap ibu bapa pasti nak kan yang terbaik untuk anak-anak.Kebahagian anak-anak adalah keutamaan.Selalu bila kita lihat ada dikalangan artis atau selebriti yang menghadapi krisis rumahtangga, akan ada yang memberi pendapat supaya jangan bercerai demi anak-anak.



Semua orang yang berlahwin tidak sesekali mengharapkan perceraian.Siapa la yang kahwin sebab nak bercerai..kan??kalau awal2 dah niat nak bercerai buang masa , buang duit je kahwin..Tapi perjalanan setiap rumahtangga tu dah tentu berbeza.Ada yang bahagia dan ada yang tidak.Ada yang kekal selamanya dan ada yang putus ditengah jalan.

Jika perceraian sahaja yang boleh buat kita bahagia, tak salah keputusan kita tu.Mungkin sampai situ saja jodoh kita.Kalau diteruskan tapi hati tak bahagia, tengok muka pasangan pun tak de selera, sikit2 nak bergaduh, makan hati sampai menjejaskan pretasi kerja dan kesihatan bukan kah perceraian saja jalan nya.?



Tak semua anak-anak yang berdepan dengan ibu bapa yang bercerai ni musnah masa depan mereka.Ada juga yang semakin bahagia dan berjaya lebih hebat dari mereka yang mempunyai keluarga yang sempurna.

Bagi saya kalau diri  kita bahagia kita akan lebih mampu untuk membahagia kan mereka yang kita sayang.Bayangkan kalau kita bersedih, emosi tak stabil macam mana kita nak jaga anak-anak kita.Macam mana kita nak pastikan mereka berjaya dalam pelajaran?Kalau siang malam tersiksa dengan sikap pasangan dah tentu anak-anak juga akan terjejas sama.



Satu bonus pada kita jika selepas berpisah hubungan kita dan bekas pasangan masih baik demi anak-anak.Soal mulut orang yang suka cakap2 buruk bila ada yang bercerai ni, itu kita tak boleh nak tutup.Tak payah la dengar dan peduli semua tu.Apa yang penting kita bahagia dan anak-anak juga bahagia.


sekian..


Comments

  1. Setuju,anak akan mendapat kesan mendalam akibat penceraian, hilang tempat berkasih sayang seperti keluarga lain...

    ReplyDelete
  2. tengok juga apa sebab pergaduhan tu, kalau simple2 bolehlah maafkan sahaja. kalau kes besar, takleh elak juga

    ReplyDelete
  3. kena tgk pada keadaan. kalau sampai tahap melibatkan soal keselamatan, tak dapat nak di elak. Tapi penceraian memang jalan terakhir la

    ReplyDelete
  4. kalau masih bersama, tapi hari-hari bergaduh pun anak-anak stress juga. cari penyelesaian terbaik.tapi ramai je anak-anak mangsa penceraian yang boleh terima dan membesar dengan baik

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …