Skip to main content

JANGAN AMBIL KESEMPATAN BILA DIA SETIA DAN JUJUR

Assalamualaikum..



Saya kagum dengan mereka yang mempunyai sikap setia dan jujur pada pasangan mereka.Ianya bukan sesuatu yang mudah untuk dilakukan dalam keadaan yang mencabar sekarang ni.Apalagi kalau bab kejujuran tu, tak ada yang mampu seumur hidup berlaku jujur.Tipu lah kalau ada yang kata dia tak pernah tipu pasangan nya walaupun penipuan yang sebesar kuman.



Tapi bila kita dah ada seseorang yang mempunyai sikap jujur dan setia hargailah mereka.Orang yang jujur dan setia , mereka  mampu mencintai dan bersama kita tanpa mengharapkan apa pun.

Memang susah nak jumpa orang yang setia sekarang ni.Banyak yang kita jumpa hanya setia time senang dan sihat..Bila sakit, jatuh miskin semua cabut lari.Tak kira la lelaki atau perempuan sama saja.



Ada pulak yang bila pasangan nya dah cukup setia dan jujur, dia pulak mengambil kesempatan demi kepentingan dirinya sendiri.Mula la menipu dan menganiaya pasangan nya yang jujur setia tu.Kalau macam tu cara kita layan pasangan kita, orang paling setia kat dunia ni pun boleh cabut lari tau..hahahah..



Tapi baru-baru ni mak saudara saya cerita tentang kawan dia , si isteri tu mengidap penyakit buah pinggang , dan macam2 penyakit lagi.Isteri nya tu memang dah disahkan tak de harapan untuk sembuh.Apa yang mengkagumkan bila suaminya tu menjaga isterinya penuh dengan rasa cinta.Bukan saja sebab tanggungjwab tau..tapi sebab cinta..Sampai isterinya meninggal dia uruskan isterinya tu.Walaupun sekarang dia dah kahwin lain dan sayangkan rumahtangga baru nya tapi dia kata perkahwinan dia ni seakan menduakan isterinya..Tapi demi anak-anak yang kecil tak de sapa jaga dia kena la juga pastikan anak-anak dia ada rasa kasih sayang ibu.Alhamdulillah, berkat dia sayangkan isteri dia dulu, dia dapat isteri baru yang sangat baik, sangat setia dan jujur, dan sangat sayangkan anak-anak dia..Itu yang buat saya rasa terharu sangat..harap2 suami kita pun macam tu la..kan??hahahah..

Pernah tau saya baca kat facebook ada orang komen macam ni kat satu statu." kita orang perempuan jangan percaya sangat kat suami2 ni..bila percaya sangat, mesti diaorang ambik kesempatan menipu.."

Saya agak tak setuju dalam bersetuju jugak..hahahha..pening punya ayat!


Bagi saya tak salah kalau isteri tu nak percaya sangat-sangat pada suaminya ..Apa salahnya..kan??Kalau suaminya sendiri sangat percaya dengan kejujuran dan kesetiaan isteri , tak salah kalau kita membalas rasa yang sama pada suami kita.Cer jangan suka menghasut orang untuk berprasangka buruk dengan suami.tak baik tau..

kau tak nak percaya kat suami kau, kau buat la...Jangan anggap suami orang sama macam suami kau yang kuat kelentong tu..hahahahaha...


sekian..

Comments

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …