Skip to main content

APA NAK BUAT BILA KUCING SUKA BERAK MERATA RATA

Assalamualaikum...



Saya dapat soalan dari pembaca blog ni yang tanya cemana nak buat kalau kucing berak kat rumah kita..Kita pulak nak kena cuci berak dia hari2 kat rumah kita..Padahal bukan kucing kita pun..entah kucing sapa2 mai berak berak kat depan rumah kita..atau pun kucing jiran kita tu..Bukan nak berak kat rumah sendiri.Tuan nya tak reti jaga ka?dah tahu kucing nya berak kat rumah orang jaga la baik2..

Allah..

Susah nya nak bela haiwan kesayangan nabi ni..Sebagai orang yang membela kucing saya sendiri rasa betapa susah nya nak bela kucing.Kalau pucing parsi ke atau kucing yang jenis kacuk2 ni tak pe..dia dah biasa dok dalam rumah je.tapi kalau buka pintu pun terlepas entah kemana perginya jugak.kan??

Tapi kalau kucing jenis kucing liar ni dia dah biasa dok kat luar agak susah juga kita nak kurung dia.Duduk  appartment ke ,kondominium ke,memang tertutup je pintu tu..tak de masalah.tapi yang duduk rumah teres macam saya ni memang tak boleh nak nak tutup pintu 24 jam.

"Ada kucing bukan nak jaga baik-baik.."

Ayat yang biasa sangat dah kita dengar.Jaga baik-baik tu macam mana sebenarnya??Kurung dan bagi makan saja kah??Kucing pun sama je macam manusia.Ada masa dia stress.Lagi2 bila gaya hidup dia berubah,.Kalau hari2 keluar tiba2 kena kurung dia akan stress silap2 boleh mati tau.kalau awak jenis tinggal di aprtment , nak bela kucing tu boleh. Nak lepas kan sekali sekala pun boleh..Cuma awak kena lah sediakan tempat berak dia .Letak pasir dalam satu bekas dan tinggalkan kat luar pintu.Ajar dia berak kat situ.setiap hari angkat dia letak dia dalam pasir tu..Tau la dia nak berak dalam bekas dia..

Tapi jiran2 pulak jangan la cerewet sangat..dah kucing tu berak dalam pasir pun nak bising lagi kata kotor la, berbau la..Habis kau nak macam mana..nak suruh kucing tu dibuang dan duduk minta makan kat kedai2 tu ke??

Tuan punya kucing pulak hari2 pergi la check tempat berak kucing tu..kalau ada najis atau sisa dia sila lah cuci..Tak kan kau nak rumah kau je bersih tapi kat luar kotor.Kalau orang datang rumah kau.,berjalan nak ke rumah kau tengok kat tangga ada taik kucing, kat tepi lift ada taik kucing, tak ke malu kalau orang kata tempat tinggal kau kotor..Tak tercalar pun imej kau kalau setakat cuci taik kucing.

Yang bukan tuan punya kucing pun jangan nak sombong sangat...ambik tuala , ikat kat hidung lepas tu ambik tisu , angkat itu taik kasi buang..sembur dengan febreez ke, dengan air sabun ke, lap dengan paper dah siap..Apa susah nya..???Buang taik kucing pun susah ke??Dari kau membebel menyumpah orang buat dosa je tau.Dikalangan kucing pun , kau dianggap manusia paling sombong.tak guna jugak..kan??

Bagi yang tinggal di rumah teres , kalau ada kucing berak kat rumah kau, kau cuci la..tak kan lah kau nak panggil jiran kau mencuci kat rumah kau pulak...Tak kan kau nak panggil kucing tu ambik taik dia dan buang dalam longkang besar sana..kan??

Yang si tuan kucing pulak, bila kau tengok kucing kau macam tak nampak bayang kat rumah, pi la cari.Perhatikan dia kat mana.Tak risau ka kucing ampa tak dak depan mata.Tengah bandar ni jangan buat main oi..Sedar2 kucing kau dah jadi gulai dek warga asing je..Masa tu jangan nak menyesal.Kalau nampak dia kat rumh jiran kau, pi la tekan loceng, ambik kucing kau.Jangan kau biar je..tunjuk kan sama yang kau pun kisah juga ke kucing kau tu.Tak de la jiran lain kata " tak reti jaga kucing ke..?"

kalau jiran kau jenis bodoh tak reti jaga kucing dia, kau belikan pasir tu, beli bekas satu, masuk kan pasir dan letak bekas berak tu kat tempat yang dia selalu berak..Kau letak juga tempat makan..InsyaAllah, kucing tu nanti akan jadi milik kau pulak.Masa tu kalau jiran kau datang mengamuk kata kau curi kucing dia kau buka je jadual harian kucing tu..tengok berapa kali sehari kucing jiran kau datang bertandang makan , berak , tidur, tengok tv, main guling2 dan segalanya kat rumah kau tu..



Ini kita cerita pasal kucing tau..Kucing ni kalau la dia ada akal dan keupayaan dia sama macam manusia..dah lama dah orang ambik depa ni jadi arang gaji..Suruh basuh baju, suruh basuh pinggan, cuci bilik air, cuci longkang..Sebab dia tak mampu buat semua tu la kita yang kena buat..Tak malu ke bila kau keluarkan ayat "pergi la berak kat rumah sendiri..berak kat rumah orang, kita juga kena basuh..." ayat kau tu nampak macam kau tak sekolah pulak...Kucing Kot..Bukan Doraemon.

Tak payah bekira sangat la tu kucing sapa pun..Kucing jiran, jiran je la yang kena sayang dia?kena belai2 dia.?Kita bukan tuan dia..jadi kalau dia datang , kita tendang dia, siram dengan air..

Jangan sombong kawan-kawan...Mungkin dengan berbuat baik dengan kucing , itu yang akan membantu timbangan amalan kita kat SANA.


sekian..

Comments

  1. kalau mama sy, dia jumpa terus dia simbah air kat kucing tu sambil membebel "apsal ko berak dalam rumah??" hahahaha

    ReplyDelete
  2. LETIH JUA MENGURUS KUCING YG SUKA BERAK MERATA NI..NAK XNAK TRPKSA BUAT JUGA

    ReplyDelete
  3. Tq cik atas infonya. 1st time saya dengar. Boleh jugak saya praktikkan nanti.
    Mungkin saya boleh kongsikan satu cara untuk menghalau kucing berak merata ni. Lebih2 lagi bukan kucing kita sendiri, tapi kucing liar atau mendatang. Harap2 dapat selesaikan masalah semua.
    Boleh cuba gunakan produk "Cat Repellent" dari Jepun ni. Produk ni bila letak akan keluarkan bau yang menyebabkan kucing tak selesa & lari.
    Yang bukan sahaja murah & mudah tapi tak menyeksa binatang. Produk ni ada saya nampak di website ni
    www.tenringgitshop.com
    Selamat mencuba yer.

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …