Skip to main content

ADAKAH ANDA TERGOLONG DALAM SUAMI YANG TAKUTKAN ISTERI

Assalamualaikum....



Baru-baru ni kawan saya cerita tentang seorang sahabat dia yang bergelar suami tapi  takut kan isteri.Pernah di satu majlis perkahwinan dia ditangkap kerana merokok.Dalam suasana ramai tetamu di majlis tu , si anak yang ternampak ayahnya sedang merokok menjerit pada ibu nya yang duduk tak jauh dari situ.." mama...abah hisap rokok..".. ..jadi korang boleh bayangkan keadaan tu macam mana bila si ayah tu terpaksa sorok kan rokok tu supaya isterinya tak nampak.Aduh!!Memang lucu tambah2 lagi sambil diperhatikan orang sekeliling...Itu contoh lelaki takut bini. Kalau dia tak takut pada isterinya dia tak payah sorok rokok tu.Nak balik nanti tipu je la bini tu cakap je nak jaga air muka kawan yang bagi rokok...(ok..nanti ada yang komen merokok membahayakan kesihatan tapi tak perlu teguran pada suami  dalam keadaan macam tu)

Sebenarnya banyak lagi kejadian yang membuktikan sahabat kawan saya tu takut kan isterinya..tapi saya ceritakan salah satunya supaya kita sedar , yang bila suami takut pada isteri, anak juga jadi tak hormat pada ayah nya.Jadi kena hati-hati ok..

Dalam satu-satu hubungan jika pasangan takut pada kita itu bermakna hubungan itu tidak sihat.Apa lagi kalau seorang suami yang selayaknya dianggap pemimpin dalam rumahtangga jadi takut pada isteri..seorang lelaki tak kan mengaku yang dia takut kan isteri.Biasanya dia akan beri alasan, "tak mahu besar-besarkan masalah..".."tak mahu nanti jadi punca pergaduhan..."...kan??..Kan??Padahal dalam diam dia pendam semuanya sampaikan ada yang mengalami masalah mental.So macam mana nak tahu yang anda tu takut isteri atau tidak?



Jom kita tengok ciri-ciri lelaki yang takut isteri.

1- Dia merasa tidak seronok dan setiap kali selepas habis waktu kerja.Ada seperti  satu perasaan tidak selesa setiap kali dia mula memikirkan tentang rumah dan isteri .Dia mula fikir entah apa yang dia akan hadapi bila dia tiba di rumah nanti walaupun dia tahu dia tidak melakukan apa-apa kesalahan.

2- Ramai wanita sukakan pujian.Tapi jika sentiasa mendesak untuk pujian dan suami jelas dengan terpaksa memberi kan pujian, itu bermakna suami takutkan isteri.Suami tak mampu berbincang bersama isteri tentang  keburukan isteri dan hanya pujian yang mampu di berikan sehinggakan perasaan nya sendiri terabai.


3-Tidak mempunyai tempat mengadu masalah juga adalah tanda suami takutkan isteri.Ini kerana dia hanya mampu menunjuk kan yang "saya ok.." untuk tidak menunjuk kan yang dirinya lemah ,dan tetap kuat.Semakin lama rasa takut untuk meluahkan perasaan dan masalah sendiri itu membuatkan diri mereka lebih banyak dikuasai oleh isteri.

4- Ketika isteri mendesak ada perubahan berlaku dalam tubuh suami.Rasa stress dan rasa takut bercampur dan ianya menyebabkan suami menjadi murung bila berdepan dengan isteri tapi berubah menjadi ceria dan gembira bersama kawan-kawan.

Pada suami-suami yang takut nak mengaku anda takut kan isteri, lakukan lah perubahan demi untuk diri anda sendiri.Rumahtangga dan keluarga memang penting tapi kalau diri sendiri tak bahagia adakah anda rasa mampu untuk membahagiakan keluarga anda.Jangan takut dengan ugutan dan suara nyaring isteri bila anda bersuara. Ketahui bahawa bila isteri bbersuara, dan suami jadi takut, itu bermakna isteri anda derhaka.Tidak kah anda mahu ke syurga bersama-sama isteri anda..??Buktikan pada keluarga andalah sebenarnya nakhoda..bukan isteri anda..

sekian..




Comments

  1. sekali sekala takut isteri ada baiknya juga..

    bila takut tidak akan kahwin dua hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau boleh jangan la tak kawen dua sebab takut bini..Biarlah sebab setia dan sangat sayang...

      Delete
  2. harapnya saya tak macam tu. hehe

    ReplyDelete
  3. kalau takut nak merokok depan isteri ok la tu. takut berbuat sesuatu yang tak elok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi cara tak betul sis..jangan malukan suami walau dalam keadaan apa sekali pun..

      Delete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …