Skip to main content

6 TANDA AWAL SEBELUM BERLAKU SERANGAN JANTUNG

Assalamualaikum..



Hari ni dikejutkan dengan kehilangan suami penyanyi Nora Arifiin yang meninggal akibat serangan jantung.Innalillahiwainailaihirojiun...Alfatihah..

Serangan jantung ni bukan saja dialami oleh orang yang memang ada penyakit jantung,malah orang yang nampak sihat jugak boleh mengalami serangan jantung.25 % serangan jantung beraku secara tiba-tiba tanpa dapat dikesan signalnya. Namun perlu untuk kita ketahui apa tanda-tanda kita bakal terkena serangan jantung.Sedikit maklumat yang saya ambil di merdeka.com untuk pengetahuan kita bersama.


1-Pembengkakan
Bengkak pada bahagian kaki atau pergelangan kaki.Jika dibiarkan cairan pada bahagian kaki akan bertambah dan kita akan bertambah berat badan.Apabila tanda ini timbul nafsu makan juga jadi berkurangan.



2-Gelisah
kebanyakan mereka yang mengalami serangan jantung akan  merasa perasaan yang tidak keruan dan gelisah.Ianya seperti petanda yang jelas .Untuk itu jika merasa gelisah pastikan kita dalam keadaan sedar dan tidak panik kerana ianya akan memburuk kan keadaan.cuba tarik nafas dan bertenang jika merasa gelisah serta jangan bersendiri.

3-Sakit yang semakin kuat
Biasanya sebelum mengalami serangan jantung kita akan merasa kesakitan yang  semakin lama semakin kuat dan merebak ke bahagian tubuh lain.Awalnya sakit di bahagian dada, kemudian bahu. lengan leher , rahang , punggung dan perut.Segera dapatkan bantuan.



4-Batuk
Cairan akan berkumpul diparu-paru dan menyebabkan kita batuk berterusan dan adakalanya hingga mengeluarkan darah.Batuk akan disertai dengan rasa sesak nafas

5-Tidak selesa
Tanda lain sebelum serangan jantung berlaku apabila kita akan merasa tidak selesa, pening dan mual disertai dengan badan berasa sejuk, sesak nafas dan berpeluh.



6-Sakit dibahagian dada
Kita akan berasa sakit dibahagian dada dengan rasa yang berat dan mencengkam..sakit yang dialami sekitar 5-10 minit .Ini adalah tanda  terakhir dan jika mengalami sakit dada yang mencengkam , serangan jantung akan terus berlaku.

semoga bermanfaat untuk semua...


sekian..




Comments

  1. Semua tanda tu memang ada, kecuali batuk. Kekadang risau jugak tetiba je menyerang sebab selalu kena lepas tu tiba-tiba hilang.
    .
    Yang pergi pasti akan kembali. Salam takziah buat keluarga Nora.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …