Skip to main content

RESEPI KUIH LOMPANG PALING SEDAP

Assalamualaikum..




Kelmarin saya ada upload gambar Kuih Lompang ni di facebook.Rupanya ada nama lain untuk kuih Lompang ni.Ada yang panggil Kuih Kosoi dan  Kuih kaswi .Kuih Lompang ni yang sedapnya bila dia kenyal-kenyal yang tak berapa kenyal.Paham ke tak tu??Sedap dimakan bersama kelapa parut yang dacampur sedikit garam.Kuih Lompang diatas ni jiran saya yang bagi.Oleh sebab rasanya sedap sangat dengan muka tak malu saya mintak resepi  kuih Lompang Paling sedap pada jiran saya tu..hahaha..

Kuih Lompamg ni sedap mungkin sebab tak pakai gula pasir.100% gula merah.jadi tak manis sangat tau..sedap2 je rasanya..Untuk adunan yang disediakan ni saya tak tahu la dia dapat banyak mana tapi yang dia bagi pada saya pun memang banyak..Makan sampai kenyang la..Ok..jom kita tengok resepi kuih Lompang paling sedap .Resepi dari @AnisfaMankelate




Bahan-bahan membuat kuih Lompang paling sedap :


 3 cawan air 
1 cawan gula merah 
2 setengah cawaan tepung beras
2 sudu besar tepung jagung
1/2 cawan tepung ubi 
1 sudu air kapur
Kelapa parut
garam



Cara-cara membuat Kuih Lompang paling sedap.


1- Masak gula merah bersama air.Tapis kemudian ketepikan.

2- Dalam satu bekas campurkan tepung beras, tepung ubi dan tepung jagung bersama air kapur dan 2 cawan air.Kemudian masuk kan air gula merah tadi.

3- Panas kan periuk kukus bersama acuan yang sudah disapu sedikit minyak.

4- Senduk kan adunan kedalam acuan dan kukus selama 15-20 minit.

5- Bila dah masak  keluarkan dari acuan.

6- Selepas dikeluarkan dari acuan letak kelapa parut .




**Kelapa parut perlu dicampurkan sedikit garam dan dikukus dahulu untuk mengelak kan kelapa menjadi masam.


Mudah je nak buat Kuih Lompang yang sedap ni..kan??Lepas ni boleh la buat kuih Lompang yang sedap ni.Acuan tu banyak dijual di kedai2 barang plastik.Berapa sen sangat la..kan??Tapi tu la..saya pun tak de acuan tu..ahhahaha..ok..nanti saya beli la..

selamat mencuba...

sekian..

Comments

  1. Apa beza kuih kasui ngan kuih lompang erk?confuse di situ

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …