Skip to main content

RESEPI CUCUR BADAK YANG SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum..

MInggu bila entah beli ubi keledek dengan harapan nak buat kuih keria gula melaka tapi tekak ni bukan nak sangat pun kuih keria tu.Sebab Memang dah selalu buat.Tapi bila dah semua dok update pasal keria gula melaka terasa macam nak makan keria je.Maka pergi la beli keledek.Bila dah dapat keledek rasa-rasa macam nak makan Cucur badak lagi best.Lagipun saya kurang gemar la makanan manis2 ni.Kalau buat curu badak boleh buat yang sejuk beku terus.Nak makan goreng je..tak payah nak kena buat gulanya ..kan??Jadi muktamat kita buat cucur badak badak.

Saya guna kelapa parut yang isinya tak la tua sangat.kelapa tu sebenarnya jiran yang bagi jadi kena sagat je la sebab saya tak de mesin parut kelapa tu..Anak-anak takut dengan bunyi mesin tu..


Ok..ni Resepi Cucur badak yang sedap dan mudah.Mula-mula kena buat intinya dulu...

 Resepi Inti Cucur badak

1 biji kelapa parut 
1 genggam udang kering
1 Inci halia
10 tangkai cili kering.Kalau tak nak pedas kurang kan.
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 batang serai
1 sudu besar gula
1 batang serai 
1 sudu kecil serbuk kunyit
garam secukup rasa
minyak untuk menumis

Cara-caranya;

Kisar cili kering ,udang kering,halia,  bawang besar dan bawang putih.
Tumis sampai garing bersama serai dan serbuk kunyit.dan kemudian masuk kan gula.
campurkan kelapa parut dan sedikit sahaja air supaya kelapa tak hangus,
Masak sampai sebati dan kena selalu kacau takut kelapa hangus...
masak sampai kelapa jadi kering dan sebati dengan bahan lain.ketepikan..

(boleh tambah gula lagi kalau suka rasa manis2 pedas..)


Untuk doh nya pulak saya guna sebiji je keledek macam gambar atas sekali .Ni pun cukup untuk 20 biji Cucur badak..Letak tepung pun sikit je..tak boleh banyak2 sebab takut doh jadi liat lepas goreng,.

Resepi Doh Cucur badak 

1 biji ubi keledek saiz besar.
sedikit garam
5 sudu besar tepung gandum
Minyak untuk menggoreng

Cara-caranya:

Rebus ubi keledek bersama sedikit garam.kemudian lenyek ubi guna garfu ..kalau nak lenyek guna benda lain pun boleh.Senduk ke, cawan ke..Asalkan ubi tu hancur 

Kemudian masuk kan tepung dan gaul sebati..Buat bentuk leper dan masuk kan inti..Bulat kan dan bagi leper sikit.Kalau dulu2 orang buat cucur badak ni dia letak kan udang kering sekor kat atas tu.Nampak menyelerakan je..Tapi kita buat ni tak payah la ye..

kemudian goreng sampai warnanya coklat2 sikit..Guna api perlahan je..Minyak kena banyak ..


Kalau nak buat untuk simpan dalam peti sejuk goreng separuh masak je..macam gambar atas ni.Ada orang kata tak payah goreng pun tak pe..simpan je dalam peti sejuk.Tapi susah kot nak keluar kan dari peti sejuk nanti.Sebab adunan ni lembut je tau.



Maaf le gambar cucur saya ni tak cantik..maklum la buat kerja sambil layan facebook..heheh...dah macam terlajak kaler nya tu..tapi masih sedap..Cucur badak ni yang paling penting sekali inti nya sedap dan dohnya lembut...selamat mencuba..

sekian...

Comments

  1. hadoiii ngah lapooo ni... Tak leh jadi ni kene p makan dulu.. Thankz sudi share resepi ni.,.. nanti kita chobak yaa..

    ReplyDelete
  2. Lah ingtkn da badak tdi kihkih

    ReplyDelete
  3. Keria Mans, cikna pun Suka cucur badak nak buat malas so kita beli je LA,hehee...;-)

    ReplyDelete
  4. nak try la nanti..tp kena cari udang kering dl..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …