Skip to main content

ORANG KEDEKUT ADALAH ORANG YANG STRESS

Assalamualaikum...



Kita akan selalu rasa stress bila berdepan dengan orang kedekut.Betul tak??Tapi tahu tak sebenarnya orang kedekut lebih kerap rasa stress berbanding mereka yang bermurah hati dan suka memberi,.Korang kalau rasa stress je cer pi menderma ke, tak pun masak bagi kat jiran sebelah memang hati lebih rasa seronok dan hilang stress tu.

Kenapa ada rasa lega selepas kita memberi pada orang lain??Sebab menderma ni boleh membuatkan kita lebih bersyukur dan  kita seolah-oleh menghapuskan minda jahat kita.Gituuu...



Kalau dalam rumahtangga ada pasangan yang sorang kedekut sorang boros.Isteri kata suami kedekut.Mintak apa pun susah nak beli.Yang suami pulak kata isteri kedekut.Sikit2 nak beli..sikit2 nak beli.Pantang tengok iklan semua nak beli.Yang ni situasi paling rumit sebab bila hal melibatkan suami isteri ni masing-masing ada ego.Rumahtangga patutnya ada penyatuan tapi bila masing2 tak sehaluan sangat susah.Jadi ada baiknya masing-masing ubah sikap korang kepada yang lebih neutral.Bukan nak yang boros jadi kedekut dan sebalik nya tapi berbelanja lah untuk perkara-perkara yang selayak nya.



Kadang tu sampai nak bercuti makan angin pun dia rasa macam membazir.Padahal kalau di fikir-fikir bercuti dengan keluarga boleh eratkan lagi hubungan dalam keluarga tu.Korang akan rasa seronok bila dapat membahagiakan orang yang korang sayang.



Macam tu jugak kalau dalam hubungan kawan sekerja atau kawan serumah.Makan apa pun semua sorok.Alah..macam la kawan kau tu 24 jam mintak makan dari kau.Tengok tv sama-sama tapi kita sorang2 dok krup krap krup krap menngunyah..Nak pelawa kawan-kawan makan memang tak la..Dalam hati.." kalau nak beli la sendiri.."...Tapi ada juga yang pelawa.."ambik la sikit ni..tapi jangan habis kan,.Mahal ni benda ni.." hahaha..nampak tak betapa stress nya mereka yang kedekut ni.



Mereka sangat sayang pada apa yang mereka ada sampaikan mereka risau apa yang mereka ada tu akan hilang dan tak kan dapat lagi.Conrtohnya orang yang hidup miskin , tiba2 jadi kaya ,Lepas tu dia jadi kedekut..Sebab dia takut hidupnya akan kembali susah..Stresss nya diaorang ni..ahahah

Ok..Jom la kita hilangkan stress kita ni dengan bersedekah dan memberi pada orang lain..


sekian.

Comments

  1. so jangan jadi org kedekut

    ReplyDelete
  2. nak bahagia jgn kedekut ....

    aku kedekut klu shopping hahaha hat lain ok je ... aku tak suka shopping ... shopping bukan release stress tp menyebab stress hahaha

    ReplyDelete
  3. Jgn stress2 hhehe..mmberi ada dlm pelbagai cara kn, cthnya kalau mcm sy, da kwn minta tlg jahit kain koyak sikit sy bgi free je x pyah byr, kira sedekah juga tu kan hilg stress haha

    ReplyDelete
  4. Kakak gelihati bab bagi tapi jgn ambil banyak-banyak sebab mahal. Alahai... kalau dah dasar kedekut tu Dee mahal ke murah org yg macam ini memang jenis berkira.

    ReplyDelete
  5. teringat masa saya kecik2 dl, kalau satu2 makanan tu sedap...suka mkn sikit2 je takut habis cepat lepas tu tak nak share dengan orang, masa kecil la :D

    ReplyDelete
  6. Kalau begitu..boleh la belanja kami saya..

    Jom! Singgah ke portal kami di http://www.omgmediahub.my dan jgn lupa LIKE fB kami OMG Media Hub. Terima kasih

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …