Wednesday, 4 January 2017

MATI KERANA SELFIE

Assalamuaaikum..



Sudah seminggu cerita tentang selfie diatas papan tanda IPOH menjadi hangat di laman sosial ni.Bukan kita nak menyibuk cuma kita semua prihatin.Perkara-perkara yang bakal mengundang bahaya ni kalau boleh jangan la dibuat lagi-lagi kita upload pulak benda bahaya yang kita buat tu dilaman sosial.Ianya akan membuatkan orang lain pun nak cuba buat benda yang sama untuk tujuan "banyak like".Panjat dah satu kesalahan.Lepas tu boleh selfie pulak .


Kalau rasa nak buat untuk kepuasan sendiri buat la sorok-sorok benda yang salah tu..Buat salah lepas tu selfie dan muat naik supaya ramai tengok dan tahu  ianya bukan sesuatu yang bijak.Ramai yang suka selfie ketika melakukan sesuatu yang boleh membahayakan nyawa sendiri dan orang lain.Mungkin untuk menunjuk kan pada orang lain betapa berani nya mereka .



Tengah memandu pun selfie, tengah naik tangga selfie, tepi jalan raya pun nak selfie...Tahu tak tindakan kita tu boleh membahayakan nyawa kita sendiri.Dekat luar negara ada banyak punca kematian disebabkan sedang selfie.Bila kita selfie kita tak nampak sekeliling kita.Kita cuma fokus pada kamera kita je.Dah tentu ini membahayakan keselamatan kita.



Rasanya Malaysia pun patut buat macam Rusia la..Ada dikeluarkan tips keselamatan dan larangan pada orang ramai untuk tidak selfie dalam beberapa keadaan macam dalam gambar diatas ni.Larangan dikeluarkan selepas beberapa kejadian meragut nyawa yang berpunca dari selfie.

sekian..

7 comments:

  1. Mcm mcm diaorang ni.. nk cari perhatianlah tu... huhu....

    Kalau terjatuh, Naya je..

    ReplyDelete
  2. agak2la klu nak mati cepat pn. jgn menyusahkan orang..huhu

    ReplyDelete
  3. Macam2 ragam org muda la ni ya..

    ReplyDelete
  4. selfie dlm kereta lebih diutamakan berbanding gambar2 diatas...

    bahaya diri satu.. bahaya nyawa org laisn lg melampau..

    ReplyDelete
  5. tindakan yang boleh membawa maut

    ReplyDelete
  6. Dengarnya ada sorang datuk nak bawa dorang ni gi manjat Himalaya. Dah ada penaja yang sanggup menaja perjalanan mereka.

    ReplyDelete
  7. Takde penyakit cari penyakit diorang ni...kalau jatuh...kan naya je...

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();