Skip to main content

MATI KERANA SELFIE

Assalamuaaikum..



Sudah seminggu cerita tentang selfie diatas papan tanda IPOH menjadi hangat di laman sosial ni.Bukan kita nak menyibuk cuma kita semua prihatin.Perkara-perkara yang bakal mengundang bahaya ni kalau boleh jangan la dibuat lagi-lagi kita upload pulak benda bahaya yang kita buat tu dilaman sosial.Ianya akan membuatkan orang lain pun nak cuba buat benda yang sama untuk tujuan "banyak like".Panjat dah satu kesalahan.Lepas tu boleh selfie pulak .


Kalau rasa nak buat untuk kepuasan sendiri buat la sorok-sorok benda yang salah tu..Buat salah lepas tu selfie dan muat naik supaya ramai tengok dan tahu  ianya bukan sesuatu yang bijak.Ramai yang suka selfie ketika melakukan sesuatu yang boleh membahayakan nyawa sendiri dan orang lain.Mungkin untuk menunjuk kan pada orang lain betapa berani nya mereka .



Tengah memandu pun selfie, tengah naik tangga selfie, tepi jalan raya pun nak selfie...Tahu tak tindakan kita tu boleh membahayakan nyawa kita sendiri.Dekat luar negara ada banyak punca kematian disebabkan sedang selfie.Bila kita selfie kita tak nampak sekeliling kita.Kita cuma fokus pada kamera kita je.Dah tentu ini membahayakan keselamatan kita.



Rasanya Malaysia pun patut buat macam Rusia la..Ada dikeluarkan tips keselamatan dan larangan pada orang ramai untuk tidak selfie dalam beberapa keadaan macam dalam gambar diatas ni.Larangan dikeluarkan selepas beberapa kejadian meragut nyawa yang berpunca dari selfie.

sekian..

Comments

  1. Mcm mcm diaorang ni.. nk cari perhatianlah tu... huhu....

    Kalau terjatuh, Naya je..

    ReplyDelete
  2. agak2la klu nak mati cepat pn. jgn menyusahkan orang..huhu

    ReplyDelete
  3. Macam2 ragam org muda la ni ya..

    ReplyDelete
  4. selfie dlm kereta lebih diutamakan berbanding gambar2 diatas...

    bahaya diri satu.. bahaya nyawa org laisn lg melampau..

    ReplyDelete
  5. tindakan yang boleh membawa maut

    ReplyDelete
  6. Dengarnya ada sorang datuk nak bawa dorang ni gi manjat Himalaya. Dah ada penaja yang sanggup menaja perjalanan mereka.

    ReplyDelete
  7. Takde penyakit cari penyakit diorang ni...kalau jatuh...kan naya je...

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …