Wednesday, 4 January 2017

INI YANG PERLU ANDA TAHU TENTANG WANITA YANG BERSALIN SECARA PEMBEDAHAN CAESAREAN

Assalamualaikum...




Ramai juga rakan-rakan saya yang baru melahirkan anak. Seronok tengok baby ni.Terbayang-bayang bau baby yang wangi tu.Best kan kalau ada baby.Tapi ada juga orang yang takut nak bersalin lagi selepas kelahiran pertama .Biasanya ibu-ibu yang melahirkan anak melalui pembedahan Caesarean lebih terkesan dengan sejarah kelahiran anak mereka berbanding wanita yang bersalin normal.

Walaupun ada yang pandang ringan dan mudah dengan ibu-ibu yang melahirkan secara pembedahan Caesarean tapi untuk melaluinya memerlukan keberanian dan kekuatan.Pembedahan semasa melahirkan anak juga ada risiko dan ianya bukan lah satu pembedahan yang boleh dianggap kecil kerana hanya ibu-ibu yang mempunyai masalah sahaja akan melalui proses ini.Jadi risiko pada ibu dan anak tetap ada dan lebih tinggi dari wanita yang bersalin normal.



Selalu kalau kita dengar kawan cerita dia bersalin melalui pembedahan Caesarean terus kita buat macam tak de apa nak di risaukan.Sebenarnya nak jaga wanita yang melalui proses bersalin melalui pembedahan ni lagi susah . Luka jahitan dibahagian perut tu perlu dijaga dengan baik dan ibu tak boleh bergerak terlalu banyak.

Malah kebanyakan wanita yang melalui proses ini merasai ada kesan sampingan yang dirasai pada bahagian perut mereka walaupun sudah bertahun-tahun melaluinya.



Jadi pada mereka yang ada kakak , adik atau isteri yang melahirkan anak melalui pembedahan tu tolong lah beri bantuan pada mereka dan fahami apa yang mereka lalui bukan lah perkara yang mudah.

sekian..






1 comment:

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();