Skip to main content

INI YANG PERLU ANDA TAHU TENTANG WANITA YANG BERSALIN SECARA PEMBEDAHAN CAESAREAN

Assalamualaikum...




Ramai juga rakan-rakan saya yang baru melahirkan anak. Seronok tengok baby ni.Terbayang-bayang bau baby yang wangi tu.Best kan kalau ada baby.Tapi ada juga orang yang takut nak bersalin lagi selepas kelahiran pertama .Biasanya ibu-ibu yang melahirkan anak melalui pembedahan Caesarean lebih terkesan dengan sejarah kelahiran anak mereka berbanding wanita yang bersalin normal.

Walaupun ada yang pandang ringan dan mudah dengan ibu-ibu yang melahirkan secara pembedahan Caesarean tapi untuk melaluinya memerlukan keberanian dan kekuatan.Pembedahan semasa melahirkan anak juga ada risiko dan ianya bukan lah satu pembedahan yang boleh dianggap kecil kerana hanya ibu-ibu yang mempunyai masalah sahaja akan melalui proses ini.Jadi risiko pada ibu dan anak tetap ada dan lebih tinggi dari wanita yang bersalin normal.



Selalu kalau kita dengar kawan cerita dia bersalin melalui pembedahan Caesarean terus kita buat macam tak de apa nak di risaukan.Sebenarnya nak jaga wanita yang melalui proses bersalin melalui pembedahan ni lagi susah . Luka jahitan dibahagian perut tu perlu dijaga dengan baik dan ibu tak boleh bergerak terlalu banyak.

Malah kebanyakan wanita yang melalui proses ini merasai ada kesan sampingan yang dirasai pada bahagian perut mereka walaupun sudah bertahun-tahun melaluinya.



Jadi pada mereka yang ada kakak , adik atau isteri yang melahirkan anak melalui pembedahan tu tolong lah beri bantuan pada mereka dan fahami apa yang mereka lalui bukan lah perkara yang mudah.

sekian..






Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …