Skip to main content

INI SEBAB KENAPA ANDA PATUT HENTIKAN TABIAT MENCIUM HAIWAN KESAYANGAN

Assalamualaikum..



Saya selalu pesan pada Mikhail jangan cium kucing.Tapi budak ni memang tak makan saman tau.Sebab tu kalau dia pegang kucing saya akan perhatikan dia .Dia memang rapat dengan kuving ni..Jonjea pun kat mana ada Mikhail dia pun sua le muka comel dia.Mana la mikhail tak geram..kan?Sampai kan bila Mikahil tidur pun dia datang tidur kat sebelah.

Kebanyakan dari kita yang memelihara haiwan kesayangan akan menganggap haiwan kesayangan kita adalah sebahagian dari keluarga kita.Dan tak mustahil kadang2 kita mencium mereka .Tapi sebenarnya tindakan kita salah dan tak elok untuk kita.Siapa tahu haiwan kesayangan kita tu gigit sampah ke, baru jilat2 air dari lantai bilik air kita, atau dia makan sesuatu yang kotor...Kita bukan perhatikan dia 24 jam..kan??



Lain la kalau haiwan peliharaan kita tu baru je kita bersihkan dan yakin dia memang dalam keadaan bersih.

Terutamanya anjing..Air lir anjing ada virus dan kuman .Ada pernah berlaku pada seorang wanita british ,dijangkiti kuman daripada air liur anjing anaknya. Dia mula menyedari percakapan nya tidak lancar dan jelas. Ujian darah mendedahkan bahawa dia terkena jangkitan bakteria canimorsus capnocytophaga, biasanya dijumpai di dalam mulut anjing dan kucing. Terdapat juga 13 kejadian yang sama di seluruh UK. Menakut kan bukan??



Tapi kita ada cara kalau nak kan haiwan peliharaan kita kekal bersih .Ini tips nya.:

1- Jangan mencium haiwan peliharaan.Jangan biarkan mereka menjilat muka kita,
jangan beri mereka makan di meja makan kita dan jangan berkongsi hidangan kita  dengan mereka.


2- Basuh tangan  dengan bersih selepas menyentuh haiwan kesayangan.

3- Dapatkan suntikan Vaksin haiwan peliharaan anda  dengan segera.

4- Gunakan syampu anti-bakteria dan anti-kulat khas apabila mencuci haiwan kesayangan

5- Pastikan anjing atau kucing kita  tidak mempunyai hubungan dengan haiwan liar atau sesat dalam apa jua bentuk.



6- Apabila membawa anjingatau kucing  berjalan pastikan  mereka tidak makan apa-apa dari jalan.

7- Jangan memberi makanan mentah seperti telur , daging mentah atau ikan mentah kepada haiwan anjing dan kucing.

8- Selalu dan keraplah membersih mangkuk makan, sangkar dan tempat haiwan kesayangan kita membuang .Jangan lupa untuk memeriksa kawasan rumah supaya tetap bersih.

9- Segera dapatkan rawatan jika kucing atau anjing tidak sihat atau mengalami masalah pencernaan.

semoga bermanfaat untuk semua..


sekian..
 

Comments

  1. Kita mmg syg dgn pets belaan kita tapi sentiasa pastikan kebersihannya

    ReplyDelete
  2. Saya tak bela kucing pun Diana... kalau belapun mmg saya tak suka sangat pegang2 sebab pada saya dia mahu relax dan tak suka di gomol2 sangat.

    ReplyDelete
  3. Mujur Kucing kat rumah ni makan makanan dia jer.. Air minum dalam baldi hihihihi..bab air paling lama ni..kucing memang manja kalau tuan dia duk bagi tu

    ReplyDelete
  4. Nombor 7 tu macam dah ramai buat. Baru haritu suruh adik auni pun bagi kucing dia makan daging/ikan mentah sebab kucing dia kurus sangat. Oooo memang tak boleh ye?

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …