Skip to main content

BERTINDAK SEGERA BILA ANAK MENGADU

Assalamualaikum...



Dah masuk minggu ke 4 dibulan Januari ni..Kalau budak-budak sekolah darjah 1 pun mesti dah dapat pandai bawak diri di sekolah..kan??Mak -mak tak payah risau dah dengan keadaan anak./Selagi anak balik dan pergi sekolah dengan gembira anggap je semua ok..

Tapi kalau anak-anak balik sekolah ada benda yang dia adu..Contohnya macam ada kawan kacau ke, ada kawan suka minta duit ke jangan terus marah anak seolah-olah anak tak pandai nak uruskan benda2 macam ni..Biasa sangat terjadi bila anak balik mengadu.." mak ..kawan tu selalu minta duit kat saya..Kalau tak bagi dia marah.." kita pun dengan rasa marah terus cakap kat anak.." esok kalau dia mintak , terus bagi tau cikgu.Jangan diam je..Kamu ni lembik sangat .sebab tu kawan-kawan kacau.."

Ini salah sebenarnya .. Tujuan anak mengadu pada kita sebab dia harapkan kita sebagai pelindung dan orang yang boleh tolong dia.Jadi bantu lah anak kita secepat yang boleh.Lagi-lagi soal buli ni jangan di tangguh-tangguh."oh..minggu depan kalau dia buli lagi saya nak pi sekolah jumpa cikgu.."..Sebelum nak sampai minggu depan mental anak kita dan terkoyak rabak dah.Siapa yang susah..Kita jugak.

Yang penting sekali dekat kan diri dengan anak-anak supaya anak-anak lebih terbuka dan selesa nak berbual dengan kita atau nak menceritakan masalah yang dia hadapi.

sekian..


Comments

  1. Terima kasih diana atas nasihat berguna ni 😃
    .
    Betul juga tu, anak harapkan kita jadi pelindung.
    .
    Bila ada aduan tu adalah benda tak kena berlaku.
    .
    Mungkin juga kita boleh tanya anak, adik boleh uruskan tak?
    .
    Kalau tak boleh mama jumpa cikgu.
    .
    😉
    .
    Bagi pilihan terhad pada anak.
    .

    ReplyDelete
  2. memang betul .. tapi klu kita nk terus pi jumpa cikgu untuk maklumkan kes ni mcm tak kena pula ... kena juga pantau berapa kali pembuli tu buat hal ...
    mcm aku ... memang aku suruh anak aku ckp ngan bdk kaki buli tu .... my mom watching u ...sy dah bgtau mama sy .... lagipun memang aku amik anak2 dlm pagar sekolah hari-hari so aku memang kenal kebanyakan budak kelas fahim dan kelas darjah lain ... memang sesorg aku usha dan parent diorg pun aku cam .. hahahha

    pernah ada satu kes ada tapak kasut kat bj fahim ... memang aku tanya sampai fahim bgtau sape buat dan gertak tgu kat tangga sekolah .. hahahha tp tak de sergah bdk tu ke ape ke ... aku tengok je .. fahim ckp budak tu tak main kasar dah... hahaha

    ReplyDelete
  3. Inilah dilema ibu dan ayah...tindakan tu yg selalu buat pening kepala...bukan nak manjakan anak...tp nak ajar anak berdikari terkadang ada halangan...kena banyak perhatian utk sellau ke sekolah nampaknya...biar kawan2nya tahu ibu dan ayahnya selalu ke sekolah pantau...so mereka x ambil kesempatan utk buli...tak pun sekolah sendiri kena wujudkan semua pelajar ada kepentingan...bukan pujian pada pelajar pintar sahaja sampai mereka rasa tersisih...itu pun subjek utama kena ditekankan.

    ReplyDelete
  4. aida setuju. amik peduli. amik tahu. amik berat.
    penting!!!!
    kalau tak nanti, ditakuti kes tu menjadi berat.
    lain plak jadik nyer nanti.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …