Monday, 23 January 2017

BERTINDAK SEGERA BILA ANAK MENGADU

Assalamualaikum...



Dah masuk minggu ke 4 dibulan Januari ni..Kalau budak-budak sekolah darjah 1 pun mesti dah dapat pandai bawak diri di sekolah..kan??Mak -mak tak payah risau dah dengan keadaan anak./Selagi anak balik dan pergi sekolah dengan gembira anggap je semua ok..

Tapi kalau anak-anak balik sekolah ada benda yang dia adu..Contohnya macam ada kawan kacau ke, ada kawan suka minta duit ke jangan terus marah anak seolah-olah anak tak pandai nak uruskan benda2 macam ni..Biasa sangat terjadi bila anak balik mengadu.." mak ..kawan tu selalu minta duit kat saya..Kalau tak bagi dia marah.." kita pun dengan rasa marah terus cakap kat anak.." esok kalau dia mintak , terus bagi tau cikgu.Jangan diam je..Kamu ni lembik sangat .sebab tu kawan-kawan kacau.."

Ini salah sebenarnya .. Tujuan anak mengadu pada kita sebab dia harapkan kita sebagai pelindung dan orang yang boleh tolong dia.Jadi bantu lah anak kita secepat yang boleh.Lagi-lagi soal buli ni jangan di tangguh-tangguh."oh..minggu depan kalau dia buli lagi saya nak pi sekolah jumpa cikgu.."..Sebelum nak sampai minggu depan mental anak kita dan terkoyak rabak dah.Siapa yang susah..Kita jugak.

Yang penting sekali dekat kan diri dengan anak-anak supaya anak-anak lebih terbuka dan selesa nak berbual dengan kita atau nak menceritakan masalah yang dia hadapi.

sekian..


4 comments:

  1. Terima kasih diana atas nasihat berguna ni 😃
    .
    Betul juga tu, anak harapkan kita jadi pelindung.
    .
    Bila ada aduan tu adalah benda tak kena berlaku.
    .
    Mungkin juga kita boleh tanya anak, adik boleh uruskan tak?
    .
    Kalau tak boleh mama jumpa cikgu.
    .
    😉
    .
    Bagi pilihan terhad pada anak.
    .

    ReplyDelete
  2. memang betul .. tapi klu kita nk terus pi jumpa cikgu untuk maklumkan kes ni mcm tak kena pula ... kena juga pantau berapa kali pembuli tu buat hal ...
    mcm aku ... memang aku suruh anak aku ckp ngan bdk kaki buli tu .... my mom watching u ...sy dah bgtau mama sy .... lagipun memang aku amik anak2 dlm pagar sekolah hari-hari so aku memang kenal kebanyakan budak kelas fahim dan kelas darjah lain ... memang sesorg aku usha dan parent diorg pun aku cam .. hahahha

    pernah ada satu kes ada tapak kasut kat bj fahim ... memang aku tanya sampai fahim bgtau sape buat dan gertak tgu kat tangga sekolah .. hahahha tp tak de sergah bdk tu ke ape ke ... aku tengok je .. fahim ckp budak tu tak main kasar dah... hahaha

    ReplyDelete
  3. Inilah dilema ibu dan ayah...tindakan tu yg selalu buat pening kepala...bukan nak manjakan anak...tp nak ajar anak berdikari terkadang ada halangan...kena banyak perhatian utk sellau ke sekolah nampaknya...biar kawan2nya tahu ibu dan ayahnya selalu ke sekolah pantau...so mereka x ambil kesempatan utk buli...tak pun sekolah sendiri kena wujudkan semua pelajar ada kepentingan...bukan pujian pada pelajar pintar sahaja sampai mereka rasa tersisih...itu pun subjek utama kena ditekankan.

    ReplyDelete
  4. aida setuju. amik peduli. amik tahu. amik berat.
    penting!!!!
    kalau tak nanti, ditakuti kes tu menjadi berat.
    lain plak jadik nyer nanti.

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();