Skip to main content

9 KEBURUKAN MENGAMBIL KUNYIT DALAM MAKANAN DAN MINUMAN SECARA BERLEBIHAN

Assalamualaikum..





Sekarang ramai yang suka mengamalkan pengambilan jamu tradisional walaupun banyak vitamin untuk kesihatan di jual di pasaran namun jamu tradisional masih menjadi amalan . Antara yang paling diperkatakan masa kini ialah jamu kunyit.Ada yang menjadikan nya amalan wajib setiap hari .Sedangkan sepatutnya jamu kunyit hanya diamalkan 2-3 kali seminggu kerana jika diambil berlebihan terdapat kesan buruk pada kesihatan terutamanya wanita.

Berdasarkan pembacaan saya , saya senaraikan beberapa keburukan pengambilan kunyit atau jamu kunyit secara berlebihan.

1) Risiko untuk ibu mengandung
Untuk wanita yang hamil dan yang sedang menyusukan bayi elak kan mengambil kunyit secara berlebihan kerana kunyit boleh mengurangkan susu ibu.Ianya juga boleh menyebabkan pendarahan pada ibu mengandung.Dikalangan orang-orang tua ramai mengatakan ibu hamil yang mengambil kunyit berlebihan akan membuatkan hilangnya selera makan dan  bayi yang lahir mudah mendapat penyakit seperti asma . Jika wanita tersebut kerap merasa mual dan pening , pengambilan kunyit akan memburuk kan lagi keadaan.



2- Gastrik
Bagi pengidap gastrik mengambil kunyit setiap hari akan membuatkan anda sakit perut, cirit birit dan mudah merasa mual.Ini kerana asid gastrik yang bertambah terbentuk apabila anda mengambil kunyit berlebihan.

3- Monopose
Untuk wanita yang sudah berkahwin jika anda mengambil kunyit dalam makanan dan minuman  setiap hari anda mungkin berdepan masalah cepat monopos dan bahagian intim anda cepat kering ketika melakukan hubungan intim dengan pasangan.Ini sudah tentu menjejaskan hubungan anda suami isteri.


4- Kimoterapi
Ada antara mereka yang mempunyai penyakit kronik perlu melakukan kimoterapi. Jadi bagi anda yang akan melakukan kemoterapi sebaiknya elak kan  makanan dan minuman yang mengandung kunyit, agar efek dari kemoterapi anda tidak berkurangan.


5-Alergi
Setiap kali anda makan makanan tertentu badan anda menjadi gatal, berbintik merah, bengkak dan sebagainya.??Berhenti mengambil kunyit dalam makanan dan minuman dan segera dapatkan nasihat doktor.

6-Gangguan pada ubat-ubatan
Jika anda sdang mendapatkan rawatan doktor dan mengambil ubat-ubatan dihospital dan klinik elak kan minum jamu kunyit kerana ianya akan mengganggu proses penyerapan ubatan moden jika diambil pada masa yang sama.

7-Gangguan pada rahim
Sudah lama berkahwin tapi masih belum ada tanda-tanda anda bakal menimang cahaya mata?Mulai hari ni hentikan pengambilan kunyit dalam minuman dan makanan dan mulakan gayat hidup sihat.


8-Anemia
Terlalu kerap mengambil keunyit tidak kira dalam bentuk apa pun, jamu,ekstrak atau pil, boleh memusnahkan  (sel darah merah) dan eritrosit (sel darah putih). Jika  sel-sel darah merah berkurangan  ada kemungkinan banda mungkin mengidap anemia.

9-Tekanan darah rendah
Bagi mereka yang mengidap tekanan darah rendah kurang kan pengambilan kunyit kerana kunyit mampu mengubah paras gula darah dalam tubuh.

Namun begitu kunyit juga mempunyai banyak kesan baik pada tubuh badan kita.Jika  ada masalah  kesihatan ada baiknya kita dapatkan rujukan dan nasihat doktor sebelum mengambil jamu kunyit atau apa saja makanan kesihatan yang berasaskan kunyit  kerana tubuh badan setiap dari kita tidak sama.



Kesan buruk yang saya nyatakan diatas hanya melibatkan pengambilan jus kunyit , ekstrak kunyit dan pil kunyit secara berlebihan sahaja.Contohnya macam Jus jamu kunyit yang banyak dipasaran sekarang. Saya agak terkejut bila ada yang mampu habiskan sebotol jus kunyit dalam masa 4 hari.Bukan kah ianya pengambilan yang berlebihan.Jangan kerana tergoda dengan iklan-iklan di facebook dan sebagainya , penyakit kita semakin teruk dan serius.


semoga bermanfaat untuk semua...


sekian..

Comments

  1. tq akakk entry yg bagus sekali kak diana....nanti nak kena jaga lebih lagi kesihatan yea...
    jemput singgah blog sy :) http://www.yayacendana.com

    ReplyDelete
  2. Sy pun kurang arif pasal kunyit ni..trima ksh entry yg sgt brmanfaat

    ReplyDelete
  3. lega aida bila baca perenggan akhir tu.
    sebab aida selalu masak, most of the time kunyit serbuk & kunyit idup mesti guna.
    goreng menggoreng.
    masak lemak.
    kan?
    masakan melayu takkan lari dari 2 jenis kunyit tu.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …