Skip to main content

5 TIPS MUDAH KETIKA BERHADAPAN DENGAN ANJING YANG AGRESIF

Assalamualaikum..



Semenjak akhir-akhir ni kawasan rumah saya ada anjing pulak.Saya syak ianya anjing milik salah seorang jiran saya di sini.Dulu anjing tersebut di kurung tapi sejak akhir-akhir ini  anjing tersebut dilepas kan.Mungkin dah malas nak jaga.Tapi tindakan nya tu menyusahkan orang .Anjing tersebut suka kejar kucing dan suka merayau di depan rumah.Agak takut nak keluar kerana risau dia mungkin bertindak liar.

Hari ni Saya nak kongsikan tips dan panduan untuk pembaca-pembaca semua apa bila berhadapan dengan anjing yang kita nampak dia macam nak menyerang atau mendekati kita.Kadang-kadang dia bukan nak serang kita cuma nak manja2 .Kan??untuk orang yang malas nak samak macam saya ni memang tak mahu la anjing tu datang manja-manja dengan kita..Mana la nak di cekau tanah merah kat rumah saya ni..Ok..jom baca tips2 di bawah yang saya ambil di BRIGHTSITE



1- Jangan Panik
Tahu tak yang anjing boleh tahu kalau kita takut atau panik?Ketika dia ingin menyerang kita dia akan menyalak sambil memerhatikan kita.Bertenang dan jangan menjerit.Jika kita menjerit waktu ini lah dia akan meluru kearah kita dan menggigit.

2- Berjalan
Jangan sesekali berlari ketika anjing menyalak pada kita.Kadang-kadang kerana terlalu takut kita bertindak dengan  melarikan diri .Ianya mengundang bahaya kerana anjing akan terus mengejar .Korang tak kan dapat lari lebih laju dari anjing.jadi berjalan perlahan dan tetap bertenang.


3- Elak kan eye contact dengan anjing
Menatap mata anjing akan membuatkan anjing rasa yang kita adalah ancaman untuknya.Namun kota tetap perlu mengawasi dan memerjhatikan anjing itu supaya tindakan nya boleh kita baca.Tidak mempedulikan nya akan membuatkan anjing akan berlalu pergi.

4- Beri sesuatu padanya
Jika kita memegang sesuatu objek tersebut boleh membantu korang.Ianya mampu mengubah sasaran anjing tersebut.Jika tidak ada sebarang objek ditangan korang boleh tunduk seperti mengambil sesuatu dari tanah dan berpura-pura ingin membaling nya pada anjing.Ini akan membuatkan anjing takut dan pergi dari situ.

5- Beri arahan supaya anjing pergi
Jika anjing mula bertindak agresif pada korang , dengan suara yang kuat  arahkan anjing pergi .Paling mudah cuma sebut "no" dan hala kan tangan seolah2 menyuruh dia pergi.Lakukan dengan yakin dan tegas . jangan menjerit terlalu kuat kerana ia akan membuatkan anjing anggap korang sebagai ancaman,.

Saya selalu buat yang no 4 tu..kalau anjing lalu kat taman permainan masa ank-anak saya bermain saya akan tunduk dan berpura-pura seperti mengambil sesuatu (jika tidak ada apa-apa) .Anjing tu akan lari ketakutan..Korang pun boleh cuba nanti..


Bagi saya anjing ni sebenarnya bukan haiwan yang boleh dilepas kan.Ianya boleh dijadikan haiwan peliharaan tapi mestilah dikurung dan diberi perhatian kerana jika agresif dia boleh mencederakan orang lain.dah banyak berita yang kita baca tentang serangan haiwan ini terutamanya pada kanak-kanak.

semoga bermanfaat untuk semua,.

Sekian.

Comments

  1. PC kalau nampak anjing automatik nak lari mencecet-cecet....ntah...ada satu perasaan yang pelik sebab ada pengalaman kawan sekolah PC kena gigit anjing balik sekolah..masa tu kawan PC nampak anjing dia tak lari..anjing tu asalnya macam nak bergurau alih-alih gigit betul-betul..betul..anjing wajar dikurung atau dirantai...

    ReplyDelete
  2. Nice sharing ^_^ Selalunya memang buat no.1 & 2 tu je.

    ReplyDelete
  3. tq tips ni akak.. selalu nampak anjing kat kawasan rumah ni waktu pagi

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …