Skip to main content

MAKAN 10 BUAH-BUAHAN INI UNTUK DAPATKAN KULIT GLOWING

Assalkamualaikum

MAKAN 10 BUAH-BUAHAN  INI UNTUK DAPATKAN KULIT GLOWING- Saya selalu cakap pada anak saya.." ruginya kakak tak makan buah...Buah buat kulit kita cantik tau..macam kulit ibu.." hahahahah....Agaknya sebab kulit saya tak cantik macam yang saya bagitahu dia, jadi dia sikit pun tak terkesan dengan apa yang saya katakan.hahaha...

Memang rugi lah siapa yang tak makan buah. Buah bukan sahaja sedap, manis malah ianya juga sangat baik untuk kulit kita. Seperti yang dipetik dari BRIGHTSITE , ada beberapa buah-buahan yang sangat baik untuk kulit .Ianya akan membuatkan kulit kita glowing semula jadi apabila mengambil buah -buahan ini.


Blueberis adalah satu sumber hebat antioksidan dan kaya dengan serat dan vitamin A dan C, kerana itu ianya digelar sebagai SUPERFOOD.Tambahkan buah ini dalam diet pemakanan dan kita dapat perubahan yang besar pada kulit kita

Apple bukan lah buah yang baru bagi kita semua.Sehingga ke hari ni Buah ini masih lagi adalah buah yang terbaik untuk kulit kita. Buah yang berwarna merah biasanya mempunya kandungan kolegen yang tinggi yang juga sangat baik untuk menganjalkan kulit


Makan tembikai hanya dimusim panas?Lupakan..sebaiknya makan lah setiap hari kerana tembikai mempunyai 90% kandungan air yang membuatkan kulit kekal segar dan lembab.

Pisang adalah salah satu sumber terbaik kalium, mineral yang amat penting dalam mengekalkan keseimbangan kelembapan kulit kita. Kulit kering merupakan gejala akibat kekurangan kalium, jadi cuba untuk memasukkan pisang sebagai sebahagian daripada pengambilan buah-buahan harian kita

Nanas telah digunakan dalam sesetengah budaya sebagai tumbuhan perubatan selama bertahun-tahun, kerana  buah ini  yang mengandungi enzim yang dipanggil bromelain, yang melawan keradangan kulit dan bengkak.


Buah yang sangat lazat dan menjadi kegemaran ramai.Siapa yang mempu menolak strawberi dengan semangkuk coklat ..?? . Warna merah yang terdapat pada buah imenunjuk kan  kandungan  asid ellagic yang tinggi , yang boleh mengelak kan kita terhadap kerosakan UV dan kedutan



Betik adalah buah dikatakan kaya dengan  vitamin A dan enzim papain, yang membantu untuk memecahkan protein aktif dan menghilangkan sel-sel kulit mati


Penuh dengan rasa zesty, Kiwi secara rasminya  adalah buah-buahan yang mengandungi vitamin C yang paling tinggi dan berfungsi sebagai  bahan ruji kulit untuk kecergasan dan seri wajah.


Seperti beri biru, delima juga DIGELAR SEBAGAI  'Superfood'. Satu lagi kuasa besar pemakanan, ia mengandungi sebatian anti-penuaan yang kuat yang membantu dalam merangsang pertumbuhan semula sel-sel kulit




Ceri mengandungi kepekatan yang lebih tinggi antioksidan nya  daripada mana-mana buah-buahan lain, berfungsi membantu untuk melawan radikal bebas dan dengan itu melambatkan proses penuaan

Ha..lepas ni tak payah la buang duit beratus2 ringgit sebulan untuk beli produk rawatan kecantikan.Kita makan buah je..Macam mana???hahahah..

sekian...

Comments

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…