Friday, 16 December 2016

KETAHUI JENIS SENAMAN DAN DIET MENGIKUT BENTUK TUBUH BADAN WANITA

Assalamualaikum...


Kalau bercakap tentang bentuk badan wanita ni sampai esok tak habis sebab masing2 ada kelebihan dan kekurangan nya.Ada orang pinggang ramping tapi pinggul dan kaki nya besar..ada yang bahagian atasnya besar tapi bahagian bawah kecil je.

Hari ni saya nak kongsikan info yang saya baca di BRIGHTSITE tentang bentuk tubuh badan wanita ni. Apa diet yang sesuai dan jenis workout yang sesuai dengan bentuk badan kita.
Sebelum tu kita kena tahu la apa jenis bentuk badan Kita sama ada Apple, Pear, Hourglass atau pun banana (rectangular)....


RECTANGULAR- Untuk korang yang bntuk badannya  rectangular atau banana korang sesuai buat latihan kardio yang terdiri dari beberapa latihan untuk membina otot-otot yang berbeza.Ianya memberi bentuk pada pinggang anda dalam masa yang sama membuang lemak disekitar nya.
Diet yang sesuai pula adalah lebihkan karbohidrat dan kurangkan protein.Lebihkan portion sarapan dan kurangkan makan malam.

PEAR- Bagi korang yang ada bentuk badan Pear korang perlu lebihkan aktiviti bersukan seperti berbasikal dan berenang tapi sertakan juga latihan kardio untuk menaik kan lagi stamina.Waktu paling sesuai untuk bersenam ialah pada awal pagi dan lewat petang.Dari segi pemakanan wajib ambil buah-buahan dan sayur-sayuran.Elak kan mengambil protein yang mengandungi kandngan lemak.



HOURGLASS- Bagi korang yang ada bentuk badan hourglass korang sangat beruntung kerana korang hanya perlu mengekalkan berat korang pada berat ideal sahaja dan ianya akan tampak sempurna.Namun korang kena juga bersenam dan senaman yang sesuai ialah earobik, atau zumba di lewat petang.Untuk pemakanan ambil produk tenusu, sayur hijau dan protein yang rendah lemak.Elak kan merokok, alkohol, gula dan kurangkan pengambilan karbohidrat dalam kuantiti yang kecil.

APPLE- Korang yang mempunyai bentuk badan Apple pula kena kerja keras sedikit.senaman yang sesuai dengan korang ialah jogging dan  aerobik. Berenang paling sesuai untuk korang sebab ianya membentuk tubuh korang tanpa membesarkan otot korang.Korang sesuai buat daiet vegetarian iaitu lebihkan sayuran dalam menu korang...Boleh ambil sekit sahaja krim , butter , sos atau coklat atau elak kan terus untuk mendapatkan kesan lebih cepat.



Semoga bermanfaat untuk semua..

sekian..

7 comments:

  1. Eh... baguslah info ini Dee
    Walaupun kakak baca sambil senyum tapi info yg bermakna sangat.

    ReplyDelete
  2. Pertama kali mazni baca tips kuruskan badan ikut bentuk badan buah 😍

    ReplyDelete
  3. saya pear ! alamak... coklat tu.. adehhh

    ReplyDelete
  4. Huhh mencabar bila semak diri sendiri hahahhahaha

    ReplyDelete
  5. ok, nak jogging & aerobic. hwaiting!

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();