Skip to main content

KETAHUI JENIS SENAMAN DAN DIET MENGIKUT BENTUK TUBUH BADAN WANITA

Assalamualaikum...


Kalau bercakap tentang bentuk badan wanita ni sampai esok tak habis sebab masing2 ada kelebihan dan kekurangan nya.Ada orang pinggang ramping tapi pinggul dan kaki nya besar..ada yang bahagian atasnya besar tapi bahagian bawah kecil je.

Hari ni saya nak kongsikan info yang saya baca di BRIGHTSITE tentang bentuk tubuh badan wanita ni. Apa diet yang sesuai dan jenis workout yang sesuai dengan bentuk badan kita.
Sebelum tu kita kena tahu la apa jenis bentuk badan Kita sama ada Apple, Pear, Hourglass atau pun banana (rectangular)....


RECTANGULAR- Untuk korang yang bntuk badannya  rectangular atau banana korang sesuai buat latihan kardio yang terdiri dari beberapa latihan untuk membina otot-otot yang berbeza.Ianya memberi bentuk pada pinggang anda dalam masa yang sama membuang lemak disekitar nya.
Diet yang sesuai pula adalah lebihkan karbohidrat dan kurangkan protein.Lebihkan portion sarapan dan kurangkan makan malam.

PEAR- Bagi korang yang ada bentuk badan Pear korang perlu lebihkan aktiviti bersukan seperti berbasikal dan berenang tapi sertakan juga latihan kardio untuk menaik kan lagi stamina.Waktu paling sesuai untuk bersenam ialah pada awal pagi dan lewat petang.Dari segi pemakanan wajib ambil buah-buahan dan sayur-sayuran.Elak kan mengambil protein yang mengandungi kandngan lemak.



HOURGLASS- Bagi korang yang ada bentuk badan hourglass korang sangat beruntung kerana korang hanya perlu mengekalkan berat korang pada berat ideal sahaja dan ianya akan tampak sempurna.Namun korang kena juga bersenam dan senaman yang sesuai ialah earobik, atau zumba di lewat petang.Untuk pemakanan ambil produk tenusu, sayur hijau dan protein yang rendah lemak.Elak kan merokok, alkohol, gula dan kurangkan pengambilan karbohidrat dalam kuantiti yang kecil.

APPLE- Korang yang mempunyai bentuk badan Apple pula kena kerja keras sedikit.senaman yang sesuai dengan korang ialah jogging dan  aerobik. Berenang paling sesuai untuk korang sebab ianya membentuk tubuh korang tanpa membesarkan otot korang.Korang sesuai buat daiet vegetarian iaitu lebihkan sayuran dalam menu korang...Boleh ambil sekit sahaja krim , butter , sos atau coklat atau elak kan terus untuk mendapatkan kesan lebih cepat.



Semoga bermanfaat untuk semua..

sekian..

Comments

  1. Eh... baguslah info ini Dee
    Walaupun kakak baca sambil senyum tapi info yg bermakna sangat.

    ReplyDelete
  2. Pertama kali mazni baca tips kuruskan badan ikut bentuk badan buah 😍

    ReplyDelete
  3. saya pear ! alamak... coklat tu.. adehhh

    ReplyDelete
  4. Huhh mencabar bila semak diri sendiri hahahhahaha

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…