Skip to main content

30 KEGUNAAN MINYAK KELAPA YANG KITA PERLU TAHU

Assalamualaikum.


'
Minyak kelapa memang banyak kegunaan nya.Di Malaysia sendiri minyak kelapa bukan sahaja digunakan dalam masakan malah ia juga sering digunakan dalam perubatan dan rawatan kecantikan.Mungkin ada yang belum tahu minyak kelapa mempunyai fungsi dan kebaikan  lain selain digunakan dalam masakan.Jom kita lihat 30 kegunaan minyak kelapa untuk perubatan, kecantikan dan sebagainya,




MINYAK KELAPA UNTUK RAWATAN KESIHATAN

Apabila mengalami  kecederaan atau luka yang kecil. Minyak kelapa menyumbang kepada penyembuhan luka lebih cepat. Sapukan minyak hanya pada kawasan yang cedera di kulit anda

Gigi dan penjagaan mulut. Minyak kelapa boleh digunakan untuk menyingkirkan mulut bebrau dan plak gigi.. Basuh mulut anda dengan satu sudu pagi minyak kelapa cair dan petang sebelum memberus gigi anda.

Apabila mengalami radang. Minyak kelapa  mempunyai kesan anti-radang. Gunakannya untuk berkumur apabila batuk, boleh juga disapukan di bahagian yang lukadi dalam mulut seperti ulser mulut yang sering terjadi ketika cuaca panas.

Apabila demam atau sakit. Minyak kelapa memberikan kelegaan apabila demam dan juga sebagai ubat penahan sakit, Sapukan didada atau belakang untuk menghilangkan rasa sejuk.

Sabagai agen anti mabuk. penggunaan minyak kelapa akan  mengurangkan kesan negatif daripada minum arak.

Untuk kelenjar tiroid. Kajian menunjukkan bahawa penggunaan harian  minyak kelapa meningkatkan fungsi kelenjar tiroid.

Untuk tulang. Penggunaan minyak dapat menghindarkan osteoporosis. Ia juga membantu untuk mengurangkan kesakitan arthritis jika anda menggunakannya untuk mengurut sendi.

Perlindungan daripada nyamuk. Untuk mengelak dari gigitan nyamuk  campuran beberapa titik minyak pati ylang-ylang dengan minyak kelapa dan sapu kan pada kulit



MINYAK KELAPA UNTUK KECANTIKAN

losyen pelembab. Minyak kelapa mampu  melembapkan kulit anda dan melindungi lebih baik daripada minyak yang lain. Lap muka anda setiap hari dengan span dibasahkan dengan minyak. Untuk mengelakkan kulit regangan, agar kulit tidak kering .

Penyelesaian untuk kedutan. Punca kulit berkedut adalah kulit cepat kering.Miyak kelapa mampu mengelak kan kulit kering dan kedutan, .Hanya minum satu sudu minyak kelapa setiap hari atau boleh sapukan terus ke wajah.

krim mata. Sebelum tidur, sapukan minyak kelapa di sekeliling mata. Jika anda melakukannya dengan sistematik, anda akan melihat pengurangan kedutan di kawasan ini.

Ubat anti-dermatitis. penggunaan sistematik produk ini dapat memperbaiki keadaan kulit yang mengalami dermatitis atopik. Anda disarankan untuk meratakan  minyak kelapa di kawasan kulit yang berpenyakit dua kali sehari.

Masker untuk rambut. Minyak kelapa adalah salah satu rawatan  yang berkesan untuk mengembalikan kesihatan dan kecantikan rambut anda. Sapukan ke dalam akar rambut, dan kemudian merebak di sepanjang rambut keseluruhan. Biarkan mask selama setengah jam hingga satu jam dan kemudian basuh rambut anda dengan syampu.

Mengawal kalamumur. Minyak kelapa melembapkan kulit kepala anda dan menyembuhkan kelemumur. sapu minyak kelapa dikulit kepala agar meresap ke akar setiap malam selama satu jam.kemudian bilas dengan air bersih sehingga kesan minyak hilang

balsem bibir. minyak melembapkan dan meremajakan kulit bibir, menyembuhkan bibir pecah dan merekah, dan memberi  penampilan yang lebih baik.

Menguatkan kuku. Untuk bmendapatkan kuu yang kuat dan berkilat  sapukan  minyak pada kuku setiap hari selama 20-30 minit.kemudian bilas hingga bersih.


scrub badan. Campurkan satu sudu minyak kelapa dan satu sudu serbuk kopi. Kopi digunakan sebagai agen yang kasar, tetapi anda boleh menggantikannya dengan garam halus .

pelembut kulit. Gunakan minyak untuk melembutkan kulit pada siku, tumit, dan di sekitar kuku.





MINYAK KELAPA UNTUK MASAKAN
(Gunakan minyak yang boleh dimakan, Bukan yang dikhaskan untuk kosmetik)


Menggoreng dan membakar.  tidak seperti beberapa minyak tumbuhan lain, lemak minyak kelapa mengekalkan struktur dan ciri-ciri berguna. Selain itu, ia memberikan aroma pedas untuk hidangan anda dan memperkaya rasa mereka.

Bahan perasa. Anda boleh menambah mentega kelapa untuk kentang lenyek, bubur dan sup. Selain rasa yang menarik, hidangan dengan mentega kelapa mengurangkan selera makan.

Ramuan rahsia untuk smoothie. Tambah satu sudu teh minyak kelapa untuk sebarang smoothie untuk membuat minuman lebih  tenaga. Ia amat berguna bagi mereka yang mementingkan diet  kerana minyak ini menyumbang kepada penurunan berat badan

Mayonis. Apabila membuat mayonis, masuk kan minyak kelapa Ianya lebih baik dan sedap berbanding minyak bunga matahari. Anda akan mendapati mayonis lebih lazat  dan sihat . minyak kelpaa juga mampu menyingkirkan kolestrol jahat.

Untuk telur. Oleh kerana ciri-ciri antibakteria, minyak kelapa akan meningkatkan jangka hayat telur apabila disapukan  pada kulit telur.





KEGUNAAN MINYAK KELAPA UNTUK BAYI DAN IBU


Untuk ibu menyusu. Minyak ini menyembuhkan puting susu yang luka yang biasanya terjadi semasa bayi kerap menyusu. Ia adalah selamat untuk bayi kerana ia tidak menyebabkan reaksi alahan.

Ubat untuk stretch mark. Jika anda secara sistematik menggunakan minyak kelapa untuk perut dan peha selepas melahirkan anak, ia akan membantu anda untuk mengelakkan kesan regangan.

Untuk kulit bayi. Kajian menunjukkan bahawa minyak kelapa adalah produk terbaik untuk  penjagaan kulit bayi. Ia boleh digunakan selepas mandi dan sebagai minyak urut.

Mencegah ruam lampin. Lap kulit bayi anda dengan tisu yang disapu minyak kelapa apabila menukar lampin untuk mengelakkan ruam lampin.





KEGUNAAN MINYAK LEPAA UNTUK URUSAN SEHARIAN

Untuk perkakas dapur.  Pengisar dan bilah pengisar akan lebih tahan lama selepas digunakan jika anda sapukan minyak kelapa . Minyak kelapa akan melindungi nya daripada karat dan melindungi mata bila supaya sentiasa tajam

menggilap perabot. Sapukan sedikit minyak pada kain dan lap perabot anda Anda juga boleh menyapu minyak kelapa pada  papan memotong kayu - ia akan mengelakkan papan pemotong menjadi kering dan mudah pecah

Zip tersekat. Jika anda tidak boleh zip beg atau jaket anda, sapukan sedikit minyak kelapa pada zip untuk menyelesaikan masalah ini.

Menyalakan api. Jika ingin menyalakan api adalah lebih baik anda menggunakan minyak kelapa berbanding minyak yang mempunyai bahan kimia.

 Semoga bermanfaat untuk semua..

sekian..

Comments

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …