Skip to main content

10 MAKANAN INI PERLU DIELAK KAN UNTUK DAPATKAN PERUT YANG RATA DAN PINGGANG YANG RAMPING

Assalamualaikum...



Perut dan pinggang yang ramping memang menjadi idaman ramai orang.Namun gaya hidup yang tidak sihat dan corak pemakanan yang salah membuatkan ramai yang hanya mampu bermimpi untuk mendapatkan bentuk badan idman.Tapi segalanya tak jadi mustahil jika kita mengubah menu harian dan disertakan dengan senaman tertentu.Nak tahu 10 makanan yang perlu dielak kan untuk mendapatkan perut yang kempis dan pinggang yang ramping?

1) Minuman beralkohol
2) Minuman ringan
3)Gula-gula getah
4) MSG
5) Makanan segera
6) Mayonis
7) kentang goreng
8) aiskrim
9) Makanan yang membuatkan anda kerap kentut(kekacang)
10) makanan yang tertera "sugar free" dibungkusan nya- jangan tertipu kerana yang korang perlu rujuk  adalah kandungan nutrisi di belakang kotak atau produk


Korang kena rajin-rajin ambil tahu apa makanan yang korang makan.Kadang2 apa yang dipaparkan pada pack produk tersebut bukan lah seperti apa yang korang bayang kan.Tak salah bertanya pada orang lain untuk kepastian.

Ada makanan kegemaran korang diatas ni??dah tentu la ada..kan??hahahah..Sebenarnya nak makan boleh tapi dalam kuantiti sedikit je..Dan jangan diamalkan setiap hari.Kalau badan bulat siapa yang susah.Diri sendiri jugak..kan??


sekian..




Comments

  1. betul.. minuman ringan mmg buat buncit hihi

    ReplyDelete
  2. yg bergula2 tu blh elak tp mayonis ngn kacang2 tu ssh nk tinggal huhuhu
    peberet

    ReplyDelete
  3. susahnye ase nk tinggei semua mknn itu...

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …