Skip to main content

10 MAINAN YANG BOLEH ANAK ANDA CUBA BUAT SENDIRI DI RUMAH

Assalamualaikum..



Bila dah jadi seorang ibu ni automatik kau boleh fikir apa kau nak buat bila anak-anak cuti sekolah.Terus kalu boleh senaraikan 10 aktiviti untuk anak di cuti sekolah ni..hahhhaa..Dulu masa belum jadi ibu terfikir juga budak2 ni cuti lama2 nak buat apa entah.Dok merayau je dari tenghari lagi lepas tu dengan mandi pun tidak..

Padahal dulu masa kecik2 pun sama je..2x5 jugak..Pagi2 dah buat macam2 aktiviti .Tapi tu zaman kita dulu.Mana sama dengan sekarang.Sekarang banyak masa dihabiskan dalam rumah kalau anak2 cuti sekolah...Mak ayah ajak berjalan keluar baru la merasa angin luar tu.Kalau tidak terperuk je la kan??

Memikir kan ada anak-anak yang dah mula rasa bosan sebab cuti masih berbaki lebih 2 minggu lagi jadi makcik nak cadangkan anak-anak buat la toys sendiri..Nak ajar anak-anak jadi kreatif sikit boleh tak?Tak akan asyik nak makan angin je..kan??

Jom kita tengok 11 toys yang korang boleh try buat di rumah. Mak ayah pun boleh join sekali ye. Baru lah anak tak bosan...ini saya ambil di laman web BRIGHTSIDE.

FOOSBALL




 SHADOW PUPPETS


 STRESS BALL BALLONS



 SPIN DRUM



 STOVE


 FLY HUNTING


 WHIRLIGIG


 CHANGGING FACE


 CONSTRUCTION QUARRY


 RING TOSS


 LABYRINTH

Dah dapat idea nak mulakan yang mana dulu??kalau yang perempuan tu mungkin boleh try menjahit ke..jahit yang simple-simple dulu..Buat anak patung ke, buat sapu tangan ke..macam-macam la...Jangan la asyik tengok tv, layan youtube je...heheh


sekian..


Comments

  1. boleh try nih mana yg rajin nk bt heheheh

    ReplyDelete
  2. Menarik lah konsep DIY toys mcm ni...boleh jimat byk duit ni kan diana...

    ReplyDelete
  3. Menarik perhatian pulak semua gambar-gambar tu especially belon tepung. Bestnyehhhh !!

    ReplyDelete
  4. Wah semua mainan yang modern. Lagi byk pilihan utk anak2 bermain sekarang. Taklah main barbie doll je ;p

    http://www.fatindays.com

    ReplyDelete
  5. best la kalau org yg jenis kreatif.. mcm2 boleh buat.. duit pun jimat..

    ReplyDelete
  6. kreatif dan menarik..boleh cuba buat ni kak

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …