Skip to main content

SERBUK KOKO YANG SAYA GUNA UNTUK BUAT BROWNIES ,KEK DAN BISKUT

Assalamualaikum...

Saya nak cerita tentang serbuk koko..Ada orang bila buat kek dan biskut lebih suka guna serbuk koko timbang atau yang di bungkus semula yang biasa-biasa kita jumpa di kedai-kedai bakery..sebab rasanya lebih  kuat dan kuih atau kek yang kita buat warnanya lebih gelap dan menggoda..hahhaha

Tapi saya pulak biasanya akan guna serbuk koko  Van Houten ni..Memang warnanya tak kuat tapi rasanya sedap tau..Ini serbuk Koko yang saya selalu guna..


Untuk 1 kotak ni kandungan serbuk kokok nya ialah 100g.harga dalam 7-8 ringgit.Biasanya kalau buat brownies saya guna tak sampai 1kotak ni .Yang ni boleh dapat 2 adunan brownies.


 Dulu Serbuk Koko Van Houten ni dijual dalam bekas tin.Sekarang dah dalam kotak.Harga pun murah sikit la..Packing je besar..Isi dalam 100g je adik kak..heheh.Maklum la..Koko pun sekarang makin mahal sebab kekurangan pengeluaran kot..Sekarang banyak yang buat serbuk koko guna kelapa sawit je..



Tengok la..bekas je besar..heheh..isi nya separuh je..Serbuk koko ni boleh juga untuk bancuh buat air.Tapi saya kurang suka sebab tak tahan bau dia..Bukan sama macam rasa milo..heheh..Kalau nak buat brownies saya akan letak dalam 2 sudu besar je.Tu pun dah cukup sedap tu..

Tapi saya perasan anak-anak saya tak la sembelit bila saya guna serbuk koko Van Houten  ni.Kalau guna yang timbang2 tu mesti sembelit sama macam kalau diaorang minum milo.Sebab tu juga salah satu sebab kenapa saya suka guna Van Houten punya serbuk koko.

ok..tu je..menjawab pertanyaan adik kakak yang bertanya saya buat brownies guna serbuk koko cemana..Hheheh..harap2 terjawab la ye..

sekian..

Comments

  1. Singgah sini.. Mahal sikit pon x pe sedap berbaloi nak banding yang timbang kan

    ReplyDelete
  2. wahhh, mesti sedapkan sebab van houtten ni kan kategori cekelat mahal jgk :) takpe mahal, asal puaih hati :)

    ReplyDelete
  3. Lama dah tak membako kek makcik....jadinya udah lupa pakai brand apa....
    Tapi yelah brand Van Hauten tuuuu mmg sure sedaplah

    ReplyDelete
  4. Kakak pun suka van houtten - tak habis bancuh buat air minum pun sedap Dee
    Ada pahit-pahit sikit macam makan dark coklat.

    ReplyDelete
  5. Kalau buat biskut n kek koko van houten ni mmg selalu diguna tapi nk buat minuman xsedap rasanya pada kak.

    ReplyDelete
  6. wahhhh...boleh ni try buat brownies ni..

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …