Skip to main content

PUDING SAGU BERKUAH KASTARD YANG SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...




Malam tadi  dalam suasana sejuk nyaman tu saya masak Puding sagu berkuah kastard.Sebenarnya dah lama teringin nak makan puding sagu berkuah kastard ni.Tapi sebab malas punya pasal mampu telan air liur je..ehheeh..Lepas tu  kemas2 dapur nampak ada sagu yang masih elok,Seingat saya sagu lebih buat bubur kacang minggu lepas.Jadi saya pun terus la basuh2 sagu tu dan  rendam.



Nak buat puding sagu ni sekejap je..tak sampai setengah jam dah siap kot.Saya buat guna dua dapur jadi cepat la siap.Dah siap masak teringat pulak kat anak-anak jiran sebelah , terus ambil bekas aiskrim dan isi separuh.Suruh kakak hantar kan.Siap cakap sedap, Cuaca pulak sejuk..Puding tu pulak masih suam2..sedap la makan..kalau dibuat dalam cuaca panas , sejuk kan dalam peti ais sebelum makan..



Sagu kena di basuh dulu..dan kemudian direndam dalam 15-20 minit..Kalau biasanya kita tengok orang buat puding sagu ni guna susu tapi kali ni saya guna santan.Guna santan kotak je..Ok..jom la kita belajar buat Puding sagu Berkuah Kastard.Sesuai sangat nak jamu anak2..sebab benda ni cantik..hehe..boleh dihias comel2..Tu yang budak-budak suka..

RESEPI PUDING SAGU BERKUAH KASTARD

Bahan-bahan 

2 cawan sagu (guna cawan sukat beras tu)
sedikit pewarna (suka hati nak guna warna apa..tak nak warna pun boleh..)
2 cawan air


1 kotak kecil santan 
1 cawan air
1 sudu besar tepung kastard
1/2 sudu kecil garam

2 cawan gula merah
1 cawan air.

Cara-Cara 

Basuh sagu bersih-bersih..kemudian rendam sagu..masuk kan dalam periuk dan masuk kan air.Masak sagu guna air sederhana  saja sampai la sagu kembang.Jangan lupa kacau2 sama sagu tu takut hangus di bawah.

Kemudian tapis sagu dan basuh sebab kita nak buang kanji pada sagu tu..kemudian tapis dan masuk kan pewarna..Kacau sebati  dan masuk kan dalam acuan.Tak nak letak dalam acuan , bubuh je dalam bekas biasa.nanti nak makan kita cedok saja..

Sekarang buat kuah kastard pulak..

Masuk kan santan, garam , tepung kastard dan air ke dalam periuk...kacau sampai kuah sedikit pekat..saya  tak mau pekat sangat.Ada juga yang suka pekat .kalau suka pekat boleh tambah kan 1 sudu lagi tepung kastard tu.

Dah pekat likat , angkat dan  ketepikan ..

Masak pulak air gula merah

Gula merah dan air dimasuk kan dalam periuk..masak hingga gula mencair dan sebati..angkat  dan ketepikan..


Dah siap!!! senang kan??

Bezanya kuah kastard saya ni dengan resepi lain ialah , selalunya kuah kastard tu dah sedia letak gula untuk bagi manis.tapi resepi saya , saya sediakan syrup gula merah.Lagi sedap tau..Yang tak suka ada gula merah boleh letak gula terus dalam kuah kastard masa memasak tadi..letak dalam 2 cawan..


 Sekarang hidangkan lah..letak sagu dalam bekas.lepas tu senduk kan kuah kastard  kedalam sagu..Kemudian letak  air gula sikit...kalau suka manis letak la lebih.saya suka letak kismis.kalau ada laici ke, jagung manis ke..pun boleh letak..memang sedap la..


selamat mencuba...

Comments

  1. nampak macam sedap tu kak,haruslah nak try jugak..

    ReplyDelete
  2. all time feveret jugak ni kak... dapat makan sagu lupa diri, nak buat je malas sebab selalu sagu cair teruk.. kadang2 kurang air... stressss mak !

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …