Skip to main content

MERTUA LAYAN MENANTU DENGAN BURUK NI CUMA ADA DI ZAMAN DULU SAJA..

Assalamualaikum...


Bila saya terbaca komen ni tiba-tiba je rasa sedih..Membayangkan sebenarnya masih ramai lagi mertua2 yang  mulut lancang dan tak pandai nak jaga hati menantu bila bersama menantu.Saya tertanya2 mertua macam ni agak-agak berapa lah umurnya.Sebab budaya mertua layan menantu teruk2 ni ada di zaman dulu je.Sekarang kita di era baru, mertua2 semuanya jenis dah didedahkan dengan perkara2 yang positiv dan bersikap "ada adab" didepan anak menantu.

Saya pernah pergi kerumah sorang kawan suami.Saya tengok ibu dia layan menantu dengan cara yang sangat teruk.Bila isteri kawan saya tu kedapur dia akan mengata isteri kawan saya tu..kawan suami saya tu pulak macam mengiyakan saja..aduhai..sedih saya rasa.Macam mana isteri dia boleh hidup dalam rumah tu.Tak lama lepas tu dengar khabar mereka bercerai...Rupanya isteri pada kawan suami saya tu pun tak tahan dengan mulut lidah mertua nya...

Kita semua akan jadi tua..InsyaAllah akan mengalami keadaan dimana anak kita akan berkahwin dan kita akan ada menantu.Beringat la..kalau kita nak menantu hormat kita, kita pun kena la hormat rumahtangga anak kita.Jangan sesekali melayan menantu kita seperti orang luar.Saya faham..Bukan senang kita nak layan orang luar seperti anak sendiri yang  tiba2 masuk dalam keluarga kita ni.Tapi cuba lah..kalau hati kita bersih, secara semula jadi cara kita melayan orang pun terserlah sisi baik dalam diri kita.

sekian...

Comments

  1. Kadang2 kita faham orang tua ni banyak kerenah. Pernah jugak kena tapi tak lama. Alhamdulillah sekarang dah ok. Mom in law jadi penyayang sangat sekarang ni..

    ReplyDelete
  2. akak setuju dgn sis... namun ada gak mertua layan menantu lebih dari anak sendiri.... semua menatua yang betul anak sendiri bagaikan dipinggirkan dek kerana status menantu hebat dan menatu yang kurang hebat....

    ReplyDelete
  3. In sya Allah akan menjadi mertua yang terbaik nanti :)

    ReplyDelete
  4. Betullah pendedahan kerana mulut mertua boleh sebabkan cerai-berai dah selalu sangat dipaparkan. Tapi tak sangka masih ada lagi yg tak sedar. Kesian pada yg terkena tu.

    ReplyDelete
  5. Bab cerita mertua dgn menantu ni mmg tak pernah habis. Ada je kisahnya. Untunglah mana yg dapat mertua atau menantu yg baik. Satu cabang rezeki tuhan bagi tau tu sebenarnya.





    ReplyDelete
  6. atas perangai orang tua tu la jugak. kecuali menantu tu mmg hantu. dah kalau menantu tu elok, yg dia tak suka tu pehal. seeloknya elak duk dengan parents kalau dah kawen.

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…