Skip to main content

SAYANGNYA RASA BILA NASI JATUH ATAS MEJA

Assalamualaikum..


Pernah tak waktu makan , kita tengok anak kita makan
nasi lepas tu nasi tu jatuh kt meja..
dan kita rasa sayang sangat..alahai..
jatuhnya 1,2 butir je tapi rasa sedih je..
Saya selalu tau rasa macam tu..

Semalam masa dia makan nasi ,
entah cemana sudu dia pegang tu terjatuh kat
dalam pinggan dan nasi dalam sudu "melompat " keluar pinggan ,
Maisara rasa kelakar dan dia ketawa.."ops..tak sengaja.."


Saya tanya pada dia kalau2 dia tahu yang ada
ramai kanak-kanak kat negara lain yang  kutip makanan di atas tanah
untuk makan sebab lapar sangat.
masa tu juga saya google dan tunjuk gambar ni pada dia..
terus dia kutip semua nasi kat atas meja tu dan masuk kan dalam pinggan dia..

saya bagitau dia,
lain kali makan perlahan2 jangan sampai nasi tumpah kat meja.
kena biasakan..jangan bagi nasi tumpah..

Alhamdulillah pagi ni dia sarapan nasi goreng saya tengok
licin dalam pinggan nya.
atas meja pun nasi tak jatuh..

Tengok je la sampai bila keinsafan dalam diri dia tu ..
hehehe,,,


sekian...


Comments

  1. bagusnya. kena terapkan nilai cm tuh. kalau tak nnt dia hny paham mak marah nasi tumpah. bukan sbb nasi tu bhrga :)

    ReplyDelete
  2. Mak saya dulu bagitahu jika nasi jatuh, kita kena kutip sebab nanti nasi tu nangis. Betul atau tidak saya tak tahu. Tapi ia sebenarnya mendidik suoaya kita berjimat dan bersyukur dengan apa yang kita ada.

    ReplyDelete
  3. satu. kena bersyukur. kedua. kadangkala kita kena voice up juga apa juga ketidakadilan yang menyebabkan orang hidup susah. contohnya saudara segama kita di syria. sedihkan

    ReplyDelete
  4. kita sedih kalau tengok orang makan tak habis. tak kiralah nasi ke apa ke. kan ada je jenis order fries, pastu ,makan 1 2 bijik tak habis. kalau kita nak tolong habis and suh bungkus, dikatanya kita lapar sangat ke. hurmmm

    ReplyDelete
  5. peringatan yg baik utk anak2 n yg lain2 spy jgn bazirkan rezki Allah.

    ReplyDelete
  6. sedihkan ... bersyukur dgn apa yg Allah dah kurniakan skrg ni

    ReplyDelete
  7. anak2 ni memang gitu, diana.
    nurin yg da nak masuk 12 thn tu pun kekadang cicir nasi atas meja.
    aduhai, syg... rezeki kan :)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …