Wednesday, 10 August 2016

SAYANGNYA RASA BILA NASI JATUH ATAS MEJA

Assalamualaikum..


Pernah tak waktu makan , kita tengok anak kita makan
nasi lepas tu nasi tu jatuh kt meja..
dan kita rasa sayang sangat..alahai..
jatuhnya 1,2 butir je tapi rasa sedih je..
Saya selalu tau rasa macam tu..

Semalam masa dia makan nasi ,
entah cemana sudu dia pegang tu terjatuh kat
dalam pinggan dan nasi dalam sudu "melompat " keluar pinggan ,
Maisara rasa kelakar dan dia ketawa.."ops..tak sengaja.."


Saya tanya pada dia kalau2 dia tahu yang ada
ramai kanak-kanak kat negara lain yang  kutip makanan di atas tanah
untuk makan sebab lapar sangat.
masa tu juga saya google dan tunjuk gambar ni pada dia..
terus dia kutip semua nasi kat atas meja tu dan masuk kan dalam pinggan dia..

saya bagitau dia,
lain kali makan perlahan2 jangan sampai nasi tumpah kat meja.
kena biasakan..jangan bagi nasi tumpah..

Alhamdulillah pagi ni dia sarapan nasi goreng saya tengok
licin dalam pinggan nya.
atas meja pun nasi tak jatuh..

Tengok je la sampai bila keinsafan dalam diri dia tu ..
hehehe,,,


sekian...


9 comments:

  1. bagusnya. kena terapkan nilai cm tuh. kalau tak nnt dia hny paham mak marah nasi tumpah. bukan sbb nasi tu bhrga :)

    ReplyDelete
  2. Mak saya dulu bagitahu jika nasi jatuh, kita kena kutip sebab nanti nasi tu nangis. Betul atau tidak saya tak tahu. Tapi ia sebenarnya mendidik suoaya kita berjimat dan bersyukur dengan apa yang kita ada.

    ReplyDelete
  3. satu. kena bersyukur. kedua. kadangkala kita kena voice up juga apa juga ketidakadilan yang menyebabkan orang hidup susah. contohnya saudara segama kita di syria. sedihkan

    ReplyDelete
  4. kita sedih kalau tengok orang makan tak habis. tak kiralah nasi ke apa ke. kan ada je jenis order fries, pastu ,makan 1 2 bijik tak habis. kalau kita nak tolong habis and suh bungkus, dikatanya kita lapar sangat ke. hurmmm

    ReplyDelete
  5. peringatan yg baik utk anak2 n yg lain2 spy jgn bazirkan rezki Allah.

    ReplyDelete
  6. sedihkan ... bersyukur dgn apa yg Allah dah kurniakan skrg ni

    ReplyDelete
  7. anak2 ni memang gitu, diana.
    nurin yg da nak masuk 12 thn tu pun kekadang cicir nasi atas meja.
    aduhai, syg... rezeki kan :)

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();