Skip to main content

RIMAS BETUL DENGAN DIA NI..ASYIK TERSENTAP JE..

Assalamualaikum....



Pagi ni saya baca tentang menjaga lidah..Saja la buat modal mengantuk..baca je post yang panjang2 tu mesti mengantuk .Senang sikit nak tido.letak je kepala terus terlelap..heheh..

Cakap pasal menjaga lidah..

Al-Bukhari dalam kitab Shahihnya no. 6475 dan Muslim dalam kitab Shahihnya no. 74 meriwayatkan hadits dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah bersabda.

وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ اْلآخِرِ فَليَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ

“Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir maka hendaknya dia berkata yang baik atau diam”

(saya copy dari almanhaj.or.id)



Kadang2 kita ni cukup tak suka kat kawan2 kita yang kuat merajuk, kuat sentap.Kita siap pesan kat dia "jangan la sentap.." kita rimas kawan kita tu asyik tersentap je..tapi cer kita mudah kan saja benda ni..Kita jaga lidah kita.Berkata lah yang baik2 .InsyaAllah dia tak kan sentap..

Ada baiknya sebelum kita betul kan kawan kita tu , kita betul kan lidah kita ni.

jangan sentap ye ..


Sekian..

Comments

  1. Singgah membaca. Ada kebenarannya. good job.. :)

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas perkongsian =)

    ReplyDelete
  3. agreed with diana.
    jaga lidah.
    elak org sentap.

    tapi kan... ada gak org sentap tanpa hal :) ha ha ha
    memang rimas!

    ReplyDelete
  4. Suka sangat sentap ni memang orang tak sukalah. Adakalanya benda kecil pun nak sentap. Susah nak menjaga hati kawan-kawan macam ni sensitif ^_^

    Betul juga tu. Lebih baik jaga lidah sendiri daripada sibuk suruh orang jangan asyik sentap aje!

    ReplyDelete
  5. hehehe... setuju... kita pun kene beralah jgk jgn asik slhkan kwn yg terlebih sensitip

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..kalau tiap kali kita bersuara orang sentap baik cermin2 balik diri kita tu..

      Delete
  6. jaga lidah, jaga jari juga sbb zmn skrg yg sentap² ni bila bc penulisan org..sbb takde intonasi...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju..kena hati2 la..kalau orang dah tak suka macam2 boleh jadi nanti.sebab mulut badan binasa..

      Delete
  7. Betul tu sebelum nasihat orang audit diri sendiri dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?apa guna kita bersuara kalau kata2 kita hanya menyakitkan hati orang lain.

      Delete
  8. Sentap pada benda yg patut sentap dh la.. benda remeh pu. Nak sentap baik dok dlm gua...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin remeh pada kita tapi bagi dia ianya sesuatu yang sangat memberi kesan pada emosi dia..

      Delete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …