Skip to main content

LELAKI NEKAD SERAH BAYI PADA ALONG DEMI LANGSAI HUTANG

Assalamualaikum...



Saya sentiasa menyokong tindakan anak-anak muda yang nak berkahwin diusia muda.
Seronok tengok umur awal 20 an  dah jadi isteri..Macam zaman ahkak2 kita dulu la..
Zaman saya dah tak ramai yang kawen muda sebab saya kahwin pun masa umur lebih 25.
kemudian aada anak tahun 2007..
Dan sekarang ramai yang memilih untuk menamatkan zaman
bujang pada usia hampir 30 atau lebih.Benda biasa..tak pelik pun..

Apa-apa pun kenali dulu pasangan awak dan keluarga nya..
ambil la masa untuk betul2 kenali pasangan kita.
lagi bagus tanya kan pada adik beradik dia ke, kawan2 dia atau musuh dia juga tentang
bakal pasangan kita tu..jangan jadi macam seorang wanita ni..
Berkahwin muda dengan niat nak bercinta selepas nikah.
Sudahnya bayi yang dikandung dalam bahaya dan sekarang dia tengah runisng tak tahu nak buat apa..









Sumber:KHK



Tapi saya kurang setuju jika anak muda ni berkahwin muda dengan rasa terburu-buru.
Semata-mata nak ikut trend bercinta sebelum bernikah..
memang bagus tapi zaman sekarang risiko untuk awak tak kan bahagia tu tinggi sangat.
Saya bukan nak kata salah bercinta selepas nikah ni.
saya bukan boleh ramal awak bahagia ke tidak..
Tapi disebabkan keadaan semasa kita ni susahnya lahai nak jumpa manusia
yang betul2 baik berilmu agama dan ada ilmu rumahtangga.
Kena ada sikap berhati-hati jugal

Harap muka kacak, update status agama tak berenti,
share lokasi  masjid 5 kali sehari tak bermakna bila kahwin itu jugak la yang awak akan nampak.
Ada jugak yang ilmu agama tinggi, solat 5 waktu, siap buat solat sunat..
duduk atas sejadah dari maghrib sampai lepas isyak..tapi
bab tanggungjawab dan perhatian pada keluarga tak de..

sekian..






Comments

  1. rase nk mncarut je dapat laki cam nihh. Donia betul ! khinzir pon dia jugak. mampos lagi baik la bro daripada bela saka mcm kau.

    ReplyDelete
  2. btul tu...
    kwen terburu-buru sbb ikut trend.. akhirnya mjerat diri..
    bercinta lps nikah bgus..cuma kenali dlu pasangan sebetulnya...
    xtau nk describe lelaki ni mcm mana... sgt2 x b/tgungjawab

    ReplyDelete
  3. ni kisah benar ke rekaanni dik oi? kalau betul... biar betik

    singkat sgt pemikiran seoarang wanita kalau nk kawin sbb nk cinta lps kawin... lps tuh jd gini...
    kalau akak lah mmg ptt perempuan tu repot polis... apa2 polis amik tindakan...
    biar lah cerai muda2 dr nk tanggung laki gitu... mintak di jauhkan la family kite dr org gitu

    ReplyDelete
  4. Sadislah kisah ni. Benar-benar berlaku ke apa ni? Naik hangat pulak rasa hati tengok whatsapp.

    Ya, betullah tu nak bercinta selepas kahwin. Kahwin cepat supaya tak banyak buat dosa. Tapi, kenalah selidik betul-betul. Zaman sekarang memang tak perlu keluar berjumpa dah kalau hati dah suka. Media sosial kan ada. Tapi inilah akibatnya kalau tak berhati-hati.

    Kasihan pulak pada perempuan ni.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …