Monday, 22 August 2016

LELAKI NEKAD SERAH BAYI PADA ALONG DEMI LANGSAI HUTANG

Assalamualaikum...



Saya sentiasa menyokong tindakan anak-anak muda yang nak berkahwin diusia muda.
Seronok tengok umur awal 20 an  dah jadi isteri..Macam zaman ahkak2 kita dulu la..
Zaman saya dah tak ramai yang kawen muda sebab saya kahwin pun masa umur lebih 25.
kemudian aada anak tahun 2007..
Dan sekarang ramai yang memilih untuk menamatkan zaman
bujang pada usia hampir 30 atau lebih.Benda biasa..tak pelik pun..

Apa-apa pun kenali dulu pasangan awak dan keluarga nya..
ambil la masa untuk betul2 kenali pasangan kita.
lagi bagus tanya kan pada adik beradik dia ke, kawan2 dia atau musuh dia juga tentang
bakal pasangan kita tu..jangan jadi macam seorang wanita ni..
Berkahwin muda dengan niat nak bercinta selepas nikah.
Sudahnya bayi yang dikandung dalam bahaya dan sekarang dia tengah runisng tak tahu nak buat apa..









Sumber:KHK



Tapi saya kurang setuju jika anak muda ni berkahwin muda dengan rasa terburu-buru.
Semata-mata nak ikut trend bercinta sebelum bernikah..
memang bagus tapi zaman sekarang risiko untuk awak tak kan bahagia tu tinggi sangat.
Saya bukan nak kata salah bercinta selepas nikah ni.
saya bukan boleh ramal awak bahagia ke tidak..
Tapi disebabkan keadaan semasa kita ni susahnya lahai nak jumpa manusia
yang betul2 baik berilmu agama dan ada ilmu rumahtangga.
Kena ada sikap berhati-hati jugal

Harap muka kacak, update status agama tak berenti,
share lokasi  masjid 5 kali sehari tak bermakna bila kahwin itu jugak la yang awak akan nampak.
Ada jugak yang ilmu agama tinggi, solat 5 waktu, siap buat solat sunat..
duduk atas sejadah dari maghrib sampai lepas isyak..tapi
bab tanggungjawab dan perhatian pada keluarga tak de..

sekian..






4 comments:

  1. rase nk mncarut je dapat laki cam nihh. Donia betul ! khinzir pon dia jugak. mampos lagi baik la bro daripada bela saka mcm kau.

    ReplyDelete
  2. btul tu...
    kwen terburu-buru sbb ikut trend.. akhirnya mjerat diri..
    bercinta lps nikah bgus..cuma kenali dlu pasangan sebetulnya...
    xtau nk describe lelaki ni mcm mana... sgt2 x b/tgungjawab

    ReplyDelete
  3. ni kisah benar ke rekaanni dik oi? kalau betul... biar betik

    singkat sgt pemikiran seoarang wanita kalau nk kawin sbb nk cinta lps kawin... lps tuh jd gini...
    kalau akak lah mmg ptt perempuan tu repot polis... apa2 polis amik tindakan...
    biar lah cerai muda2 dr nk tanggung laki gitu... mintak di jauhkan la family kite dr org gitu

    ReplyDelete
  4. Sadislah kisah ni. Benar-benar berlaku ke apa ni? Naik hangat pulak rasa hati tengok whatsapp.

    Ya, betullah tu nak bercinta selepas kahwin. Kahwin cepat supaya tak banyak buat dosa. Tapi, kenalah selidik betul-betul. Zaman sekarang memang tak perlu keluar berjumpa dah kalau hati dah suka. Media sosial kan ada. Tapi inilah akibatnya kalau tak berhati-hati.

    Kasihan pulak pada perempuan ni.

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();