Skip to main content

KISAH ANAK SULUNG YANG TERABAI INI BETUL-BETUL MENYENTUH HATI SEORANG IBU..

Assalamualaikum...



Setiap ibu bapa mesti nak luangkan lebih masa dengan anak-anak.Tapi kadang2 masa dan keadaan membuatkan kita sebagai ibu bapa ni secara tak sengaja mengabaikan mereka.Bukan kita sedar tapi mereka sendiri dapat rasa.Sampai mereka sendiri bersuara baru la kita terseda kat mana silap kita.

Macam yang dikongsikan oleh Nadia Hazmi di facebook nya.Tentang anak sulung nya yang teringin nak bermanja dan dibelai .Jom baca kisahnya..

sayang sang putera sulung..

maghrib td.. lpas mama bebel2 dia.. suruh stop main dgn kucing..
mama: rayyan... pg wuduk n solat..
.... rayyan pun melangkah dgn penuh malas..
rayyan: hurrmmm... kan seronok kalau ayen dpt jd kucing...
mama: laa... knapa plak.. malas nak solat la tu.. cpt! nti habis waktu..
rayyan: best jd anak kucing tu.. cuba mama gi tgk kt blkg sofa tu.. dia tido gulung2 dgn mama dia... mesti seronok..
mama: knapa.. ayen nak tido mcmtu jgk ke dgn mama dgn adik.. (sbb dia dh trained tido blk sendiri start masuk darjah 1 hrtu)
rayyan: ye la.. ayen suka tido ramai2.. penuh2...
mama: alaa.. siannye.. nanti dh cuti sekolah ayen blh la tido dgn mama n adik.. ni ayen nk kena bgn awl pagi.. kalau tido dgn adik.. nti adik jaga jgk time ayen bgn.. penat la mama..


pelan2 dia dtg baring kt paha mama... br hati tersedar lama dah mama xbelai dia sejak ada adik.. sambil belai2 rambut dia.. pujuk pelan2 suruh g solat dulu.. dia pun pegi.. mama urus n suap si adik makan..
stgh jam lpas tu adik cari abang nak ajak main lego.. xjumpa2.. mama pun br teringat dan cari la satu rumah.. teringat dia ckp psl kucing blkg sofa.. bila pg cek.. ya Allah.. anakku... tertido kt celah sofa..menumpang kasih mak kucing plak tu... 😭
kesian putera sulung.. baru mama tersedar dia kurang perhatian... kurang belaian.. kurang dimanjakan sejak ada adik.. dulu masa dpt adik pertama.. arwah ryfael, si abg br masuk 1 tahun.. adik tak brapa sihat.. dia dah blajar beralah.. dia abg plg penyayang.. bila hilang adik selamanya.. dia lah org yg plg terkesan.. skrg dah nak masuk 7thn umurnya.. Allah hadiahkan dia adik rayhan pengubat rindu dan sunyi..
tp kelemahan mama sendiri... sampai si abg terasa hati.. teringat kt diri sendiri.. jd anak sulung.. mmg byk bekorban.. byk mengalah.. jauh dr dimanja2.. waktu dh besar ni..sejak jd kakak.. last rasanya ada peluk mak dlu masa kt ijn.. masa tu doktor ckp ryfael dah xde harapan.. mungkin itu yg dia rasa...
bahasa anak2 ni indah.. dia tak reti nak luahkan dgn kata2.. dia gambarkan dgn metafora.. dgn non verbal language.. yg kita mak2 ni kena faham..
rayyan,

mama janji xkn bg abg terasa hati lg.. dah besar nanti abg bleh baca post ni.. this I promise u.. i'm sorry my prince.



 Untuk semua ibu bapa harap kisah ni dapat menyedarkan kita bahawa tak ada anak yang tak kisah kalau ibu ayahnya hanya asyik beri tumpuan pada adik2 nya sahaja.Berilah kasih sayang yang sama rata pada mereka..

sekian..

Comments

  1. Alamak sedih pulak baca kisah ni....Ada betulnya jugakkan.. Yelah kita kata kasih sayang kita sama rata tp kita kadang kadang tak perasan sebenarnya kita ada melebihkan perhatian kat mana mana anak...

    ReplyDelete
  2. Ngeeeeeee kita nangislah baca citer ni...
    Teringat ank kat kampung.
    Allah rindunya..

    ReplyDelete
  3. Sedih pulak rasa hati. Yalah, saya pun ada merasa sama pengalaman macam ni. Anak tak mengadu tapi kita dapat rasakan betapa dia terasa hati kerana merasakan kurang tumpuan dan perhatian diberi padanya setelah ada adik. Yang sebenarnya kita beri tumpuan pada si kecil sebab dia memerlukan tanpa sedar yang kita sebenarnya membuatkan si abang rasa terasing!

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …