Skip to main content

KERAP DI TINDIH KETIKA TIDUR.INI CARA ATASINYA.

Assalamualaikum...



Saya pernah tulis entry tentang di tindih ketika tidur.Boleh baca di sini.Kalau dalam bahasa perubatan kita panggil Sleep Paralysis.Keadaan di mana kita rasa seperti di tindih oleh sesuatu sampai tak boleh bernafas.Dalam keadaan tu juga kita akan nampak makhluk yang menakutkan.

Ada juga yang menyatakan di tindih ketika tidur aadalah tanda2 kewujudan makhluk halus seperti jin di sekeliling kita .Sebagai orang islam wajib percaya pada kewujudan makhluk2 ini cuma dalam kes di tindih ketika tidur ni bukan semua nya berpunca dari jin dan makhluk halus.Tapi ada beberapa cara yang digalak kan untuk kita buat sebagi tips mengelak dari di tindih ketika tidur

-Baca ayat Kursi, 3 Qul dan doa sebelum tidur. Serta berzikir (Allahu Akbar) setakat termampu..

-. Membaca ta'awwuz (A'uuzubillahi minasysyaitoonir roojiim)

-. Meludah kesebelah kiri kita sebanyak 3 kali.

-. Mengubah cara tidur ke sebelah yang lain.

-. Bangun sembahyang 2 rakaat (kalau termampu)

-Meludah ke sebelah kiri sebanyak tiga kali, adalah diajar oleh Nabi Muhammad s.a.w.

 semoga tips ini dapat sedikit sebanyak membantu masalah anda yang kerap di tindih ketika tidur.


sekian...

Comments

  1. pernah juga terkenanya.. oo nama dia Sleep Paralysis yer.. baru tahu.. terima kasih kongsikan tips tu..

    ReplyDelete
  2. Kerap ditindih ketika mula2 tidur rumah baru..huhu seram bila teringat balik memori lama

    ReplyDelete
  3. Dululah saya selalu kena tindih tapi alhamdulillah, sekarang ni dah takda. Macam-macam cara saya buat untuk elakkan walaupun yang sebenarnya saya dah lali bila kena tindih setiap kali tidur.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …