Skip to main content

AIR BERKARBONAT BUKAN HANYA UNTUK DIMINUM

Assalamualaikum...



Siapa suka minum air berkarbonat ?
Tak salah pun kalau nak mnum cuma jangan berlebihan.
Lagi2 kalau mengandung dan ada penyakit kronik.
Air berkarbonat ni tak sesuai di minum setiap hari.
Sekali sekala boleh la sebab kandungan gulanya yang sangat tinggi.
Ianya bukan minuman yang boleh menghilangkn dahaga.
Tapi airberkarbonat juga bukan tak elok langsung..
Ada juga kelebihan air berkarbonat ni..
nak tahu apa yang boleh iair  berkarbonat ni buat??jom tengok..



-Meringankan kesakitan disengart obor-obor
Jika kulit anda terkena obor-obor
siram kan saja air berkarbonat dikawasan
yang digigit.Rasa sakit akan berkurangan..



-menghilangkan karat dan hangus
jika ada alatan di rumah yang sudah berkarat
gosok tempat yang berkarat atau hangus tu dengan menggunakan air berkarbonat.



-mencuci mangkuk tandas
Air berkarbonat juga boleh digunakan untuk mencuci
mangkuk tandas agar kelihatan berkilat dan bersih.


-Menyubur kan tanah.
Bahan yang terdapat di dalam air berkarbonat boleh
meningkatkan kadar asid  dalam tanah yang mampu menyuburkan tanah.



-Menghilangkan kotoran pada fabrik
Tuang air berkarbonat di tempat yang kotor seperti darah dan minyak.
biarkan sekejap dan kemudian berus dan bilas fabrik tersebut.,



-Membunuh serangga
saya pun tak pasti betul ke air berkarbonat boleh menghalau serangga.
Tapi apa salahnya jika kita cuba..
Jangan mengundang semut dan lalat dah la..heheh

kalu nak cuba silakan..:)


sekian..


Comments

  1. kalau sinki tersumbat boleh try tuangkan coca cola, nanti elok lah singki tu. dh pernah buat dan berjaya. hahaha

    ReplyDelete
  2. Huish...cuci tandas pun boleh ya...

    ReplyDelete
  3. lps nih nk cuba utk cuci karat ngn hangus tuh...
    ada air berkarbonat tuh kt umah tp takde sapa minum...
    masing2 tak berapa minat... kadang2 sedekah je kt adik2 or kt opis...

    ReplyDelete
  4. Eh... banyak yg kakak tak tahulah Dee
    Cuma rendam paku/screw karat tu kakak tahu sebab abang dah buat
    Kakak nak cuba siram kat tanah bagi subur. Tapi bimbang semut pulak kan.

    ReplyDelete
  5. Kalau air tu boleh buat cuci tandas.. bayangkankalau masuk e usus kita camne kan....

    ReplyDelete
  6. eh ni dah lain mcm je ... air gas tu boleh buat mcm2 .... klu minum ?? mcm bhy je hahaha

    ReplyDelete
  7. Betul ke boleh halau serangga? Setitik jatuh kat lantai, penuh semut hinggap ^_^

    Bab sental tandas tu rasa macam nak cubalah pulak. Tak pernah buat lagi.

    ReplyDelete
  8. Air karbonat katanya tak baik untuk diminum sebab punca kepada osteoporosis. Jadinya selepas ini kita buat kegunaan lain air karbonat ni

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …