Monday, 15 August 2016

AIR BERKARBONAT BUKAN HANYA UNTUK DIMINUM

Assalamualaikum...



Siapa suka minum air berkarbonat ?
Tak salah pun kalau nak mnum cuma jangan berlebihan.
Lagi2 kalau mengandung dan ada penyakit kronik.
Air berkarbonat ni tak sesuai di minum setiap hari.
Sekali sekala boleh la sebab kandungan gulanya yang sangat tinggi.
Ianya bukan minuman yang boleh menghilangkn dahaga.
Tapi airberkarbonat juga bukan tak elok langsung..
Ada juga kelebihan air berkarbonat ni..
nak tahu apa yang boleh iair  berkarbonat ni buat??jom tengok..



-Meringankan kesakitan disengart obor-obor
Jika kulit anda terkena obor-obor
siram kan saja air berkarbonat dikawasan
yang digigit.Rasa sakit akan berkurangan..



-menghilangkan karat dan hangus
jika ada alatan di rumah yang sudah berkarat
gosok tempat yang berkarat atau hangus tu dengan menggunakan air berkarbonat.



-mencuci mangkuk tandas
Air berkarbonat juga boleh digunakan untuk mencuci
mangkuk tandas agar kelihatan berkilat dan bersih.


-Menyubur kan tanah.
Bahan yang terdapat di dalam air berkarbonat boleh
meningkatkan kadar asid  dalam tanah yang mampu menyuburkan tanah.



-Menghilangkan kotoran pada fabrik
Tuang air berkarbonat di tempat yang kotor seperti darah dan minyak.
biarkan sekejap dan kemudian berus dan bilas fabrik tersebut.,



-Membunuh serangga
saya pun tak pasti betul ke air berkarbonat boleh menghalau serangga.
Tapi apa salahnya jika kita cuba..
Jangan mengundang semut dan lalat dah la..heheh

kalu nak cuba silakan..:)


sekian..


9 comments:

  1. kalau sinki tersumbat boleh try tuangkan coca cola, nanti elok lah singki tu. dh pernah buat dan berjaya. hahaha

    ReplyDelete
  2. lps nih nk cuba utk cuci karat ngn hangus tuh...
    ada air berkarbonat tuh kt umah tp takde sapa minum...
    masing2 tak berapa minat... kadang2 sedekah je kt adik2 or kt opis...

    ReplyDelete
  3. Eh... banyak yg kakak tak tahulah Dee
    Cuma rendam paku/screw karat tu kakak tahu sebab abang dah buat
    Kakak nak cuba siram kat tanah bagi subur. Tapi bimbang semut pulak kan.

    ReplyDelete
  4. Kalau air tu boleh buat cuci tandas.. bayangkankalau masuk e usus kita camne kan....

    ReplyDelete
  5. eh ni dah lain mcm je ... air gas tu boleh buat mcm2 .... klu minum ?? mcm bhy je hahaha

    ReplyDelete
  6. Betul ke boleh halau serangga? Setitik jatuh kat lantai, penuh semut hinggap ^_^

    Bab sental tandas tu rasa macam nak cubalah pulak. Tak pernah buat lagi.

    ReplyDelete
  7. Air karbonat katanya tak baik untuk diminum sebab punca kepada osteoporosis. Jadinya selepas ini kita buat kegunaan lain air karbonat ni

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();