Skip to main content

7 KESALAHAN KETIKA MENGECAS SMARTPHONE YANG KERAP KITA LAKUKAN

Assalamualaikum...



Sejak pakai smartphone  baru ni saya jaga sungguh smartphone saya tau..
Serik rasa masa smartphone dan tab rosak dulu.
Dah ada pengalaman smartphone rosak ni jadi kita berjaga-jaga je la..

Seingat saya smartphone dan tab saya rosak selepas saya cas
lepas cas nak on terus tak boleh dah..
Rupanya cassmartphone  dengan cara yang salah pun boleh menyebabkan
smartphone kita rosak..

Ni saya senaraikan kesalahan yang kita selalu buat bila cas smartphone.

1-cas hingga  penuh 100 %.
Sepatutnya kita cas 30% - 80 % sahaja sebab bila cas sampai 100% kita membuatkan
smartphone kita bekerja dengan daya berlebihan ketika  kita menggunakan nya.



2-Membiarkan smartphone habis bateri
Selalu pesan kat anak2 kalau lepas pakai tab jangan sampai terpadam.
keluar je warning terus cas..tapi tu la ..mana la nak dengar..
guna bateri sampai habis kemudian cas akan mengakibatkan ion lithium
dalam bateri mudah  rosak.

3-Cas smartphone berdekatan alat elektrik lain
saya cas smartphone dekat dengan tv.Tau je la dekat tv tu ada dvd player,
dekoder astro, ada ubat nyamuk mana la
smartphone dan tab saya dulu tak rosak.
kepanasan melaui alat eletrik lain menjadi punca smartphone kita mudah rosak.

4-kerap menggunakan power bank.
yang ni saya tak de..sebab tak de powerbank.
bagi yang kerap menggunakan power bank kalau boleh guna
untuk keadaan yang terdesak saja.kalau kat rumah pun
nak guna powerbank melampau la tu..heheh

5-cas tanpa membuka casing smartphone
Ini untuk mengelak kan kepanasan pada smartphone kita .
kalau guna yang nipis tu ok la..ni yang casing dia siap dengan
beg tu memang cepat rosak la smartphone tu..

6-menggunakan smartphone ketika mengecas.
Pernah dengar ada yang sampai meletup kan?
bahaya tu..saya dulu selalu juga guna tab dan smartphone
masa tengah mengecas.patut la rosak..

7-Menggunakan pengecas tiruan.
Yang ni pun bahaya..tapi tu la kadang2 kita beli kat kedai tu,
peniaga tu senang2 je tipu kita.kita pulak.
tengok ada cop sirim , dok dalam kotak,
dah rasa tu yang asli..padahal tiruan je..jadi kena hati2 la..
kalau boleh nak beli tu tanya lah dulu kawa2n yang tahu serba serbi tentang ni..

ok..tu je..semoga bermanfaat untuk semua...

sekian..

 SUMBER;BRILLIODOTNET

Comments

  1. oohh power bank ada pun x bagus jugak ehh..ingatkan lagi senang la .. kita pun x de jugak power bank.. hii.. perkongsian yang bagus

    ReplyDelete
  2. no 1 ngn no 5 tuh kire baru tau... ok pasni lbh berhati2

    ReplyDelete
  3. yg mngecas sampai 100 dan tgu smpai habis kosong tu memangg soo meeekk ! hm, kena tukar gaya dh ni. thx for sharing :)

    ReplyDelete
  4. ok2 note..tq utk info ni byk je yg akak tak tau..akak selalu cas time memalam...tapi lepas baca yg tak elok cas henpon kat sebelah kite time tido terus jadi seriau le pulak...main henpon time cas memang bahaya dik...selalu pesan kat anak2

    ReplyDelete
  5. selalu buat cakap telefon sambil cas.. bahaya sungguh na..

    ReplyDelete
  6. sebenarnya masih ramai yang buat kesalahan seperti kat atas ni

    ReplyDelete
  7. Oh! no! nombor satu Mrs. A selalu buat.
    Lepas ni tak nak buat dah.
    Kebanyakkan tips tu ada yang dah tahu tapi tulah sikap degil tu payah nak kikis dah rosak baru nyesal.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …