Skip to main content

CARA MAKAN ORANG MELAYU TURUN TEMURUN..

Assalamualaikum..



Untuk orang yang kaki makan macam saya, nak kawal pengambilan
makanan bukan nya senang.
Lagi2 kita ni orang malaysia..Orang melayu..
Budaya makan orang melayu ni boleh dikatakan
setiap masa hidangan nya berat.
Waktu pagi sarapan mee goreng atau pun nasi lemak..
Tengahari pulak nasi putih , ikan, sayur , dan macam2 lagi..
Petang makan goreng pisang atau kopok lekor..
Malam makan nasi lagi..
Itu cara makan orang melayu sejak dulu lagi...
Jadi nak ubah tu memang susah la..


sebab tu kalau kita balik kampung je..
mula la mak2 kita , nenek2 kita sibuk masak nasi lauk macam2..
tak kan kita nak tengok je..kan?
walaupun diet makan jugak la..
dah start makan, mana boleh makan sikit..
paling sikit tambah 2 senduk..heheh

Jadi tak la hairan pun bila orang malaysia ni badan gemuk2..
yang kurus sila berdiri hujung sana..cabut rumput..
Ni cerita tentang orang bam bam je..hahah..



Tapi zaman pun dah bertukar..
kita dah banyak dapat maklumat berkaitan mengawal
pengambilan makanan yang kita makan..
Antara nak ikut dengan tak nak ikut saja..
kalau kita masih nak ikut budaya makan kita yang cara lama tu
tak hairan la nanti genarasi kita akan datang pun
mewarisi cara makan kita..
Saiz pun memang saiz yang di dia dapat dari mak nenak dia ni la..hehe

Tak salah kalau kita nak makan apa saja..
tapi mestilah dalam kuantiti yang sedikit dan seimbang..


Jadi bila boleh kita mula makan dengan cara yang sihat??

Awalnya minat wanita ini dihalang keluarga namun dia kini berjaya dalam bidang yang diceburi..Nak tau kisahnya jom baca di sini...

sekian...




Comments

  1. itu yang julia buat aiskrim buah diana...nak galak semua buah dapat makan dalam satu masa...caranya making aiskrim...nanti pi tgk resepi mudah tu ye

    ReplyDelete
  2. mkn asalkan berkawal udah.. jgn men hentam semua nak makan je..huhuh.. itu yui la lepas ada kesedaran. hahaha

    ReplyDelete
  3. betol sangat tu dik...hakak ko ni pon dah purba baru la datang kesedaran dalam jiwa...tu pon sikit je...bahahaha...tapi tak salah kalau nak kawal dari sekarang kan...memula akak kurang kan makanan dan minuman yg manis2...alhamdulillah masih bertahan sampai sekarang...cuma bulan2 pose ni pepaham jelah...kadang2 tak tahan tekak gak...minum la jugak tapi setengah cawan je pastu bilas balik dengan air kosong sepanjang malam sampai ke sahur...

    ReplyDelete
  4. mcm diet nusantara je kak diana..sy suke baca penulisan dr zul kt fb tu..die ajak org buat diet nusantara..bykkan amik ulam ulaman..buah2an tempatan..mkn bole..tp berpada2 la..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …