Skip to main content

RESEPI LAKSAM RINGKAS DAN SEDAP

Assalamulaikum..


Siapa suka makan laksam??kalau suka kita geng..lagi pedas lagi sedap..laksam ni tak sedap kalau tak letak cili dia..cili dia yang buat rasa dia tu mengaum ..heheheh...Selalunya laksam ni belah2 pantai timur memang ramai yang suka.Tapi sekarang ni orang utara macam ceq pun suka makan laksam..

Untuk resepi laksam kali ni saya buat simple je.Resepi saya ambik kat blog lelaki terakhir malaya ..hehhe..kat blog afzalsukasuki...tapi sukatan dan bahan  makcik ubah sikit..ikut selera tekak makcik la..nak masam lebih pedas lebih..Terima kasih Afzal atas resepi yang best ni..
jom kita tengok resepi laksam






Bahan-bahan untuk laksam

5 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan Air suam.
2 cawan air sejuk

Campurkan semua bahan.Bancuh sampai pekat.bukan jadi doh  ye.tapi jadi cecair yang pekat.ala2 macam buat kuih ketayap tu.  masuk kan dalam jug supaya nanti nak tuang senang.

Sementara tu panaskan pengukus.Ambil tudung periuk  atau benda yang leper, sapu minyak sikit.lepas tu letak dalam pengukus.

Tuang adunan tepung perlahan2 .tuang dalam sesenduk je.lepas tu tutup pengukus dalam 10 minit , bila dia dah mengelembung, angkat dan ketepikan bagi sejuk.bila dah sejuk cungkil sikit tepi dia dengan garfu dan tolak perlahan2 supaya dia bergulung.

 ulang sampai adunan tepung tadi habis.


Bahan-bahan untuk kuah

1 kg ikan selayang -  rebus dan ambil isinya saja..
1 cawan santan pekat
3 cawan air
1 sudu kecil serbuk lada hitam
5-6 keping asam keping
10 biji bawang besar - dikisar
garam secukup rasa.


Campur kan semua bahan-bahan di dalam periuk.masak dengan api perlahan.masak hingga mendidih..


jangan pelik tengok taugeh berdaun tu ye..tu yang makcik suka..

Bahan untuk sambal

10-20 biji Cili padi
1 inci Belacan
3 sudu besar perahan limau nipis.

Tumbuk cili padi bersama belacan kemudian masuk kan air limua nipis.






Ulaman
Kacang panjang -hiris halus2..
taugeh 
yang lain tak de sebab pi  kedai semua barang takde..kecewa betul..eheheh

Bila nak makan letak la laksam, bahan ulam , lepas tu baru letak kuah..sedap oi..nanti cuba la ye..Simple je tapi sedap sangat..

sekian..

Comments

  1. RAJIN SUNGGUH DIANA BUAT LAKSAM SENDIRI TAPI HASILNYA PUAS HATI KAN..SEDAP

    ReplyDelete
  2. my fav .. sedap hoi ...kite pun rajin buat sendri klu mls request kat mil je .. tp suruh fahim yg ckp hahahaha

    ReplyDelete
  3. Dah la!a idam nak buat... Tak terbuat lagi..

    ReplyDelete
  4. Orang Johor pun suka juga laksam Diana tapi belum pernah cuba buat sendiri lagi.
    Tq share resepi...

    ReplyDelete
  5. akak dh berkali2 mil ajar bt laksam tp ujung2 dia jgk yg kene bt sndiri hehehe... menantu tau mkn je

    ReplyDelete
  6. Allah, Fav sy ni kak. tp kat sini kalau beli mst manis, cantik sgt akk buat kuetiow dia tu, haha. sy panggil kuetiow, boleh x mcm tu. dapnyaa kakkk!

    ReplyDelete
  7. Lya suka laksa..klau laksam kurang skit

    ReplyDelete
  8. Serius ni, saya belum pernah cuba makan laksam ^_^

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …