Skip to main content

PAGAR RUMAH DILEMPAR NAJIS KUCING GARA-GARA BERI MAKAN KUCING TERBIAR

Assalamualaikum...



Beberapa hari lepas saya terbaca status dari blogger  Lekat lekit yang menerima surat peringatan tentang  larangan membela kucing sedangkan dia tak pernah bela kucing.Dia cuma bagi bagi kucing terbiar di sekitar bangunan kediaman nya makan sahaja.tu pun bukan kat kawasan rumah penghuni lain..

Kesian bila difikir2kan balik..lepas ni siapa yang nak bagi kucing2 tu makan kalau dah bagi makan pun tak boleh?yang besar2 tu mungkin boleh cari makan sendiri tapi yang kecil2 tu, yang mengandung , yang baru berank, cemana pulak?

Bila baca kisah tersebut saya teringan kejadian 11 tahun lepas.Waktu tu saya selalu bagi makan kucing yang terbiar dikawasan rumah saya.'.Saya cuma beli makanan dan letak kan di luar rumah.mana2 kucing yang lapar, akan singgah makan..kacang2 saya belikan ikan dan letak je depan rumah..Memang habis diaorang makan..

Tapi dalam tak sedar ada mata yang tak senang dengan apa yang saya buat.Mungkin kehadiran kucing2 tu buat diaorang tak selesa.Pernah satu pagi saya buka pintu terbau najis kucing kuat sangat.Saya jalan ke depan pagar nampak plastik warna biru.makin dekat makin kuat bau nya.Bila diperiksa rupanya najis kucing.
Kat pagar tu memang penuh la dengan najis kucing.Entah cemna dia boleh buat macam tu sekali.

Marah memag la marah lagi2 kita tahu siapa punya kerja.Saya pun tak faham kat sini satu bangsa tu memang tak suka kucing.kebanyakan rumah diaorang bela anjing je.Susah nak tengok diaorang bela kucing.Jadi tak heran la kalau diaorang layan saya yang suka kucing ni macam tu.

Tapi sekarang dah tak de dah orang tu..dah meninggal..Senang makcik nak bela kucing lepas dia tak de..


sekian..

Comments

  1. hmm sabar je la ...
    mcm kat tmn aku ni .. kucing org hr2 dtg berak ... ikut hati hitam mmg nk kutip kumpul taik pi buang dpn rumah semua rumah org bela kucing berdekatan ... hahaha
    tp bertabah la dok cangkul taik kucing hari2....

    ReplyDelete
  2. pergh tahan juga dia yea nak kumpul tahi kucing masuk plastik..huhu

    ReplyDelete
  3. hurmm dulu ada kucing suka betul datang rumah Cici. dia macam sangat tua, air liur meleleh. actually kalau dijaga memang cantik. kami mampu bagi makan je lah. sediakan bekas air and makanan kat luar pintu and kucing tu datang utk makan. tapi jiran jiran tak suka. dok perli cakap pagar rumah berkarat disebabkan kencing kucing (mcm takde kena mengena je)pastu bekas makanan selalu hilang =/ sampailah 1 day kucing tu tak penah datang lagi :(

    ReplyDelete
  4. sabor je la berjiran dengan orang camtu

    ReplyDelete
  5. hmm.. kadang tak fahm dengan orang anti kucig ni...

    ReplyDelete
  6. memang sukar nak cari pahala kebaikan ni D, kita akan terus di ujiNya, semoga terus istoqamah dalam mencari keredhaanNya .

    ReplyDelete
  7. Saya bukan pencinta kucing... tapi ye laa tindakan awak tu sebagai rasa perikemanusiaan terhadap kucing2 tu.. besar ganjaran tu... kalau laa kucing2 tu boleh bercakap kan.. tindakan yang baik tu disayangi Allah...

    ReplyDelete
  8. err mcm tu pn ada eh..hermm gigih pulak dia kumpul taik kucing tu mslhnya..hehh

    ReplyDelete
  9. Orang yang report tu tak berani nak bersemuka dengan saya. Sebelah rumah je pun. saya sepak grill pintu rumah dia pun tak berani buka. Memang geram jugak la.. siap tuduh saya bagi makan kucing kat koridor kemudia kucing berak sebab saya bagi makan. Saya nak tanya dia bila & berapa kali dia nampak saya bagi makan kat koridor. Nak bagi satu digicam saya dah tak pakai supaya lain kali dia boleh ambil gambar kalau betul saya bagi makan kucing depan rumah. senang ada bukti. Memang geram. Tu nasib baik tanya kat pejabat pengurusan kalau tak tak mesti tak tau kenapa orang report saya bela kucing. Pelik la kita tak bela kucing. kalau ada pun bagi makan kucing kat bawah je. memang saya & suami kadang2 ada bagi makan

    ReplyDelete
  10. Adeh dgn kucing pun diorg jdi mslh kn..kesian dgn kucing2 yg trbiar

    ReplyDelete
  11. Cerita kita hampir sama. Cuma belum sampai tahap lempar taik kucing. Saya pum suka bagi kucing bagi makan kat luar. Tpi tak belanya. Satu hari kakak saya dengar yang abg belakang rumah saya seakan memerli pasal kucing tapi tak tahu pada siapa dy tujukan. Agaknya abg tu bengang kucing2 berak kat pasunya. Kami yang mendwngar ni rasa macam salah. Jdi saya pun dah x beri makan dah 3 hari. Air pun saya tak sediakan. Kesian tgk kucing2 tu.

    ReplyDelete
  12. Binatang dah confirm x guna akalyg manusia ni ade akal pun x bole gune xde humanity langsung.. Org gitu mmg penting diri je.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …