Skip to main content

MODEL TIDAK BERHIJAB DAN JURUGAMBAR AKAN DIKENAKAN TINDAKAN KERAS

Assalamualaikum...

Entah bila agaknya malaysia nak buat undang2 macam negara islam yang lain.Bukan nak suruh laksanakan hudud..Ramai yang takut sangat dengan hudud ni jadi saya tak mau sentuh tentang tu..Maklum la..negara kita ada berbilang agama dan bangsa..jadi ada je yang tak suka..kan?Ttapi yang saya nak adalah undang2 yang dijuruskan kepada orang islam sahaja sepatutnya dah dibuat sejak dulu.betul tak??



Macam baru-baru ni saya terbaca tentang negara Iran yang mengeluarkan kenyataan bahawa wanita dinegara tersebut akan dihukum jika memuat naik gambar mereka dengan tidak menutup aurat terutamanya wanita-wanita yang bergelar model.

Model-model Wanita yang tidak berhijab dan menutup urat akan dikenakan tindakan keras memandangkan kebanyakan model wanita dinegara tersebut sering mkenggunakan instagram untuk memuat naik gambar mereka sendiri.Operasi yang mensasarkan golongan model, jurugambar dan jurusolek ini dinamakan Operasi  Spider II .



Pihak berwajib sendiri mengumumkan sudah ramai yang ditahan dalam operasi yang sedang giat dijalankan ini.Seramai 58 model, 59 jurugambar dan jurusolek di tahan kerana dikatakan tidak islamik.

Sejak kebelakangan ini ramai wanita Iran yang memuat naik gambar di instagram dengan mengenakan tudung yang longgar sebagai protes kepada negara tersebut kerana undang2 yang terlalu ketat.Ini adalah satu budaya yang boleh merosak kan umat islam yang lain.Disebabkan itu penguatkuasaan semakin  diperketatkan.


Sekian..

Comments

  1. bagus sebenarnya...ini salah satu langkah mengawal masalah sosial..aurat..kalau dihalusi luas skopnya..

    ReplyDelete
  2. UNDANG2 DIBUAT MESTI SEBABKAN KEBAIKANNYA...

    ReplyDelete
  3. setuju sangat kalau negara kita buat macam ni juga...

    ReplyDelete
  4. kat malaysia buat macam ni memang akan banyak tindakan

    ReplyDelete
  5. Kat malaysia banyak 1 malaysia Hihihihihi

    ReplyDelete
  6. banyak kebaikan kalau ada undang2 camni kat negara kite kan

    ReplyDelete
  7. kt malaysia sesuai praktikkan... tp tak tau lah ntah berapa ramai lah yg kene tindakan tuh...
    sbb bukan model je, retis2 org biasa pun ramai yg tayang gambo mcm bogel kt ig ke fb hehhehehe

    ReplyDelete
  8. Emm.. Tabik :) Betul2 jaga peribadi sebuah negara Islam.

    ReplyDelete
  9. Dengar jugak pasal ni tp bukan mak bacalah....pak jilap bagitahu hihi....lama dah tak baca paper weyh

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …