4 CARA MUDAH TURUNKAN BERAT BADAN DIBULAN PUASA

Assalamualaikum...



Ada yang dah berniat di bulan puasa ni nak turunkan berat badan.Saya pun macam tu jugak..Bulan puasa macam satu peluang yang datang untuk kita perbaiki diri kita.Bukan saja dari segi amal ibadat tapi juga gaya hidup dan corak pemakanan kita..Ewah!!gaya cakap tu..hahahah

Oleh sebab ramai yang satu tujuan dengan saya jom saya nak kongsikan apa makanan atau bagaimana cara yang betul  supaya bulan pusa ni tak dapat turun 10kg dapat turun 2-4 kg pun jadi lah..





1)minum air secukupnya selepas berbuka puasa.Air yang saya maksudkan ialah air putih.Kita ni kadang2 kuih pun manis, adabuah lagi , kurma pun nak yang bersalut gula, lepas tu air sirap, air bandung air keladi..Tinggi nya gula.Jangan tak tahu dalam buah pun ada gula tau..jadi bab air tu sila la ambil air putih saja...berapa banyak air putih??25kg berat badan korang untuk 1 liter air.jadi macam saya berat 57kg jumah air yang saya perlukan ialah 2.28 liter..agak2 dalam 2.5 liter.


2)kurangkan pengambilan gula.Macam saya kata tadi .Dari air sampai ke lauk pauk semua ada gula.jadi had kan cuma satu hidangan saja yang ada gula.Sebab tu masak sendiri ni untung.Kita boleh kawal bahan2 terlarang dalam masakan kita.Macam saya sekarang memang saya cuma ambil gula dalam buh-buahan saja.Yang lain saya tolak tepi..kalau curi2 secubit dua kek tu ada la..hahahah


3)Jangan abaikan sahur.Puasa tak sahur hanya akan memudaratkan badan awak sahaja.Lagi2 jika kita ni bekerja.bangun sahur jangan la pi tidur balik.Lepas sahur boleh dibantainya tidur .mana tak gemuk.Ada yang sahur jam 1-2 pagi..sahur apa tu?cer tengok balik dalam islam sahur tu sepatutnya pukul berapa sebaik-baiknya??



4)kekal aktif..Ingat tau..lepas sahur jangan tidur.Buat aktiviti macam biasa..Pergi kerja , balik kerja..cuma waktu tengahari tu tidur la sekejap untuk rehat kan badan.Aktif2 pun kena rehat supaya badan tak kekurangan air.

Ok..tu je 4 cara mudah untuk turunkan berat badan ketika bulan puasa..semoga berjaya dalam mengharungi ujian sepanjang ramadhan ini...Jom kita kurus sama2..Saya nak turunkan lagi 5kg je  ni...


sekian..

Post a comment

8 Comments

  1. ye sahur memang penting walaupun tak makan tapi kena minum kan

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum singgah sini :)

    ReplyDelete
  3. Betul tu banyakkan minum air...agen kurus cepat

    ReplyDelete
  4. yeahhh...kurangkan gula...insyaallah leh reduce berat...

    ReplyDelete
  5. kalau dapat turunkan berat badan masa bulan puasa dah kira bonus tu :)

    ReplyDelete
  6. boleh lah, puasa nt mst x banyak sgt sy naik berat. lepas tu. halamak. seram nk pk. haha

    ReplyDelete
  7. Memang penting bersahur ketika bulan puasa. Saya pun niatnya nak berdiet jugalah bulan puasa ni. Dan satu lagi, nak memperbaiki amalan. Harapnya berjayalah!

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)