Skip to main content

4 CARA MUDAH TURUNKAN BERAT BADAN DIBULAN PUASA

Assalamualaikum...



Ada yang dah berniat di bulan puasa ni nak turunkan berat badan.Saya pun macam tu jugak..Bulan puasa macam satu peluang yang datang untuk kita perbaiki diri kita.Bukan saja dari segi amal ibadat tapi juga gaya hidup dan corak pemakanan kita..Ewah!!gaya cakap tu..hahahah

Oleh sebab ramai yang satu tujuan dengan saya jom saya nak kongsikan apa makanan atau bagaimana cara yang betul  supaya bulan pusa ni tak dapat turun 10kg dapat turun 2-4 kg pun jadi lah..





1)minum air secukupnya selepas berbuka puasa.Air yang saya maksudkan ialah air putih.Kita ni kadang2 kuih pun manis, adabuah lagi , kurma pun nak yang bersalut gula, lepas tu air sirap, air bandung air keladi..Tinggi nya gula.Jangan tak tahu dalam buah pun ada gula tau..jadi bab air tu sila la ambil air putih saja...berapa banyak air putih??25kg berat badan korang untuk 1 liter air.jadi macam saya berat 57kg jumah air yang saya perlukan ialah 2.28 liter..agak2 dalam 2.5 liter.


2)kurangkan pengambilan gula.Macam saya kata tadi .Dari air sampai ke lauk pauk semua ada gula.jadi had kan cuma satu hidangan saja yang ada gula.Sebab tu masak sendiri ni untung.Kita boleh kawal bahan2 terlarang dalam masakan kita.Macam saya sekarang memang saya cuma ambil gula dalam buh-buahan saja.Yang lain saya tolak tepi..kalau curi2 secubit dua kek tu ada la..hahahah


3)Jangan abaikan sahur.Puasa tak sahur hanya akan memudaratkan badan awak sahaja.Lagi2 jika kita ni bekerja.bangun sahur jangan la pi tidur balik.Lepas sahur boleh dibantainya tidur .mana tak gemuk.Ada yang sahur jam 1-2 pagi..sahur apa tu?cer tengok balik dalam islam sahur tu sepatutnya pukul berapa sebaik-baiknya??



4)kekal aktif..Ingat tau..lepas sahur jangan tidur.Buat aktiviti macam biasa..Pergi kerja , balik kerja..cuma waktu tengahari tu tidur la sekejap untuk rehat kan badan.Aktif2 pun kena rehat supaya badan tak kekurangan air.

Ok..tu je 4 cara mudah untuk turunkan berat badan ketika bulan puasa..semoga berjaya dalam mengharungi ujian sepanjang ramadhan ini...Jom kita kurus sama2..Saya nak turunkan lagi 5kg je  ni...


sekian..

Comments

  1. ye sahur memang penting walaupun tak makan tapi kena minum kan

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum singgah sini :)

    ReplyDelete
  3. Betul tu banyakkan minum air...agen kurus cepat

    ReplyDelete
  4. yeahhh...kurangkan gula...insyaallah leh reduce berat...

    ReplyDelete
  5. kalau dapat turunkan berat badan masa bulan puasa dah kira bonus tu :)

    ReplyDelete
  6. boleh lah, puasa nt mst x banyak sgt sy naik berat. lepas tu. halamak. seram nk pk. haha

    ReplyDelete
  7. Memang penting bersahur ketika bulan puasa. Saya pun niatnya nak berdiet jugalah bulan puasa ni. Dan satu lagi, nak memperbaiki amalan. Harapnya berjayalah!

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …