Skip to main content

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum

menu berbuka puasa
gambar crop dari google

Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..


ayam masak sos

30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN


1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup daging + air asam + ayam bakar

9-sambal tumis udang + sup petola + ikan goreng

10-ikan keli masak sambal hijau + ayam goreng + sawi tumis bawang putih

11-ayam masak sos tiram + sup sayur + Ayam goreng

12-daging masak halia + kacang panjang masak telur + ayam goreng kunyit

13-ketam masak sambal + bayam tumis + ikan goreng

Pajeri nenas


14-Pajeri nenas + ikan goreng + kerabu taugeh

15-Sotong masak kicap pedas + peria goreng + daging goreng pedas

16-Ikan merah 3 rasa + kangkung goreng belacan + telur dadar

17-Ayam masak ungkep + ikan goreng berempah + sayur campur






18-ikan masak taucu + Dading bakar + air asam

19-Kari daging + ayam goreng + kerabu pucuk paku

20- Lala masak serai + ayam goreng berempah

masak lemak labu


21-Labu masak lemak pucuk manis + ikan goreng + sambal kerang

22-ketam masak telur masin + kubis masak lemak + ikan bilis goreng bercili.

23-Telur masak kurma + ayam gireng berempah + kacang panjang tumis udang

24-sotong masak paprik + telur dadar + sambal tempe dan kentang

25-Ikan kayu masak cuka + asparagus tumis belacan  + ayam goreng

26-Daging masak sambal + ikan goreng + aar timun dan nenas

27-kari sardin + kangkung tumis + daging goreng berlada

28-Gulai nangka + ayam goreng + kerabu kacang botol

29-Ayam masak bali + Ikan goreng + petola masak lemak putih

30-Ayam masak sos + ikan merah goreng berempah  + kacang panjang tumis bersama tempe

31-SELAMT HARI RAYA!!YEayyyy,....






Dah ada senarai ni tak la awak asyik makan makanan yang sama je..betul tak?Yang penting rajin2 la beli barang basah..heheheh...Bila memasak tu , masak la lebih sikit..Boleh bawak ke sahur...jimat tenaga..:0

semoga bermanfaat untuk semua..



sekian..


Comments

  1. Good sharing kak, bila puasa ni btl la asyik fikir menu apa yg nak d msk.klau bli kat bazar pun kekdg x menepati selera

    ReplyDelete
  2. uish menyelerakan betul. kena bookmark ni. bulan puasa kena masak sedap sedap baru semua selera nak makan. hehehe

    ReplyDelete
  3. Betullah makcik .... mak bakal pening kepala pikir menu hari hari nampaknya ni
    Betullah tu kalau dapur ada 2-3 tungku mmg sekejap jer masak sebenarnya .

    ReplyDelete
  4. Bagus macamana. Saya baru aje nak senaraikan juadah berbuka sepanjang 30 hari berpuasa. Senang sikit kerja. Siapkan bahan semua, balik kerja terus masak ikut senarai. Takdalah kelam-kabut dibuatnya. Boleh guna senarai ni untuk buat juadah berbuka. Mana yang tak berapa in dengan anak tekak anak-anak dan suami tu, kita ubah ler sikit ^_^

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …