30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum

gambar crop dari google

Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN


1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup daging + air asam + ayam bakar

9-sambal tumis udang + sup petola + ikan goreng

10-ikan keli masak sambal hijau + ayam goreng + sawi tumis bawang putih

11-ayam masak sos tiram + sup sayur + Ayam goreng

12-daging masak halia + kacang panjang masak telur + ayam goreng kunyit

13-ketam masak sambal + bayam tumis + ikan goreng



14-Pajeri nenas + ikan goreng + kerabu taugeh

15-Sotong masak kicap pedas + peria goreng + daging goreng pedas

16-Ikan merah 3 rasa + kangkung goreng belacan + telur dadar

17-Ayam masak ungkep + ikan goreng berempah + sayur campur

18-ikan masak taucu + Dading bakar + air asam

19-Kari daging + ayam goreng + kerabu pucuk paku

20- Lala masak serai + ayam goreng berempah



21-Labu masak lemak pucuk manis + ikan goreng + sambal kerang

22-ketam masak telur masin + kubis masak lemak + ikan bilis goreng bercili.

23-Telur masak kurma + ayam gireng berempah + kacang panjang tumis udang

24-sotong masak paprik + telur dadar + sambal tempe dan kentang

25-Ikan kayu masak cuka + asparagus tumis belacan  + ayam goreng

26-Daging masak sambal + ikan goreng + aar timun dan nenas

27-kari sardin + kangkung tumis + daging goreng berlada

28-Gulai nangka + ayam goreng + kerabu kacang botol

29-Ayam masak bali + Ikan goreng + petola masak lemak putih

30-Ayam masak sos + ikan merah goreng berempah  + kacang panjang tumis bersama tempe

31-SELAMT HARI RAYA!!YEayyyy,....

Dah ada senarai ni tak la awak asyik makan makanan yang sama je..betul tak?Yang penting rajin2 la beli barang basah..heheheh...Bila memasak tu , masak la lebih sikit..Boleh bawak ke sahur...jimat tenaga..:0

semoga bermanfaat untuk semua..



sekian..


Previous
Next Post »

5 komen disini

Click here for komen disini
Asha Lya
admin
25 May 2016 at 19:56 ×

Good sharing kak, bila puasa ni btl la asyik fikir menu apa yg nak d msk.klau bli kat bazar pun kekdg x menepati selera

Reply
avatar
Mommy Cici
admin
26 May 2016 at 09:50 ×

uish menyelerakan betul. kena bookmark ni. bulan puasa kena masak sedap sedap baru semua selera nak makan. hehehe

Reply
avatar
hainom OKje
admin
26 May 2016 at 13:14 ×

Betullah makcik .... mak bakal pening kepala pikir menu hari hari nampaknya ni
Betullah tu kalau dapur ada 2-3 tungku mmg sekejap jer masak sebenarnya .

Reply
avatar
Mummydearie
admin
27 May 2016 at 12:18 ×

Bagus macamana. Saya baru aje nak senaraikan juadah berbuka sepanjang 30 hari berpuasa. Senang sikit kerja. Siapkan bahan semua, balik kerja terus masak ikut senarai. Takdalah kelam-kabut dibuatnya. Boleh guna senarai ni untuk buat juadah berbuka. Mana yang tak berapa in dengan anak tekak anak-anak dan suami tu, kita ubah ler sikit ^_^

Reply
avatar
5 May 2017 at 15:45 ×

semua yg kat atas ni sedap!

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment