Skip to main content

SAYA TAK MAHU ANAK SAYA GEMUK.

Assalamualaikum.

Saya selalu pesan kat anak2 ..
'makan tu kawal sikit..jangan sampai gemuk.."
badan saya gemuk sejak sekolah menengah,
habis sekolah menengah,saya  kerja merasa la kejap badan kurus..
sebab kerja kot kan..lepas tu gemuk balik..sampai dah kawen pun gemuk..
lepas bersalin kat Maisara pun gemuk..mula la diet..dapat la kurus kejap .
mengandung pulak kat mikahil..2 tahun lepas mengandung kat Mikhail tu
la badan naik sampai sekarang
dah 2 tahun berlalu, berjaya la kumpul berat sampai 63kg.hahah.
Harap2 kali ni berjaya lagi misi nak turunkan berat badan.

Saya gemuk, saya kurus , semua tu saya lalui nya dengan susah payah.
sebab tu saya tak nak anak2 saya gemuk.
Nak kurus bukan senang..kecil2 dah biasa makan main sumbat je
ingat dah besar boleh ubah sendiri ke tabiat makan tu kalau kita mak ayah tak ajar?
Dah besar pun tetap gemuk , kita tentu tak nak anak kita lalui perkara yang dah kita lalui.
kena sindir sebab gemuk..kene ejek..sedih tau..
Ingat lagi saya berjalan dengan kakak saya,
boleh orang ingat saya ni kakak, dia tu adik..
padahal masa tu saya baru tingkatan 5.

Pergi pulak pasaraya, tetiba kat depan ada orang jual ubat kurus.
Dia senyum sambil hulur kertas kat kita..
orang keliling yang kurus2 tu pandang kita atas bawah je.
memang dia tak kata apa tapi hati kita ni la tiba2 je terkecik skit..heheh

Tu belum berkumpul ramai2 bila sesekali jumpa keluarga.
badan kita ni jadi bahan lawak je..
erm...sabar je la..

ok  dah2..jom kurus..
tapi baru jap tadi bedal donut 3 biji..hehehe


sekian..

Comments

  1. Ala akak tengok diana ok je ,tak gemuk ...sedang2 je sedap mata memandang.

    ReplyDelete
  2. lama x datang lawat kat sini. dh berubah wajah blog ni. hehe. Sy pun sedang menuju ke gemuk ni. susah betul nak kawal selera makan. Akak kena pantau pemakanan anak-anak supaya diorg x jd gemuk nnt.

    ReplyDelete
  3. awak kurus jelah...berat normal tue...saya ni dulu 74 kg asyik kena tanya mengandung ker??bosan..alhamdulillah skg 64 sdh....

    ReplyDelete
  4. Tak nampak pon tuan blog nih gemuk. hehehe
    Zura nih x mo cakap lah.. hehehehe

    ReplyDelete
  5. Jom2.. Kita dlm misi yg sama :)

    ReplyDelete
  6. Hahaha! Diana nikan memang tau. Beria-ia baca kisah yang sedihlah kononnya masa gemuk menimpa dulu tetiba boleh pulak buka cerita baru bedal donut 3 biji. Takpa, bila menyesal datang cepat-cepat diet balik ya.

    Saya pun lagilah tak dapat dah nak maintain berat zaman dulu kala yang setakat 42-45kg aje tu. Dalam mimpi ajelah saya sempat!

    ReplyDelete
  7. kaalau dibiarkan anak2 dgn tabiat mkn berlebihan akan sebabkan mrk obesiti demi kebaikan kshtan mrk perlu ditegur juga sejak kecil

    ReplyDelete
  8. huhu..nk kurus mmg ssh..
    tp klo bdn nk naik sekejap je..

    last year turun 10kg..lps dh mkin sihat naik melebih 10kg..haha..

    skrang dh mula trn n susut skit berat bdn sjk sakit bru.. tp bru 2kg la y trn..tp kdg2 naik..x stabil

    ReplyDelete
  9. Saya ni pula nak gemuk tak dapat2.. Hehe...

    ReplyDelete
  10. Alamakkk mcm terasa jer mak....kikikiki....
    Mak ni sempat merasa badan kurus masa anak dara sampai anak no 1....lepas tu macam di pam pam badan ai hokey.... hihi. Tapi tulah hajat dihati nak kurus jugak cuma tak sampai hati nak derhaka ngan nasi ....So acane tu?

    ReplyDelete
  11. saya ni dulu terlebij kurus sampai terpaksa ambil supplement nak bagi badan naik.. sekarang dah tak berapa kurus. Berat kejab 40,41,42... dah tak dapat berat masa anak dara 38. Saya ni kecik. kalau berat sampai 45 chubby jugak la. Sebab tu berat ideal saya cuma 38-40 jer... lebih memang nampak berisi

    ReplyDelete
  12. zaman2 anak dara dulu adalah kenangan yg terindah sebab time tu jelah yg akak merasa betol2 kurus T__T kipidap dik don gibab...diet secara perlahan2 :)

    ReplyDelete
  13. Jom dapatkan BMI yang ideal...huhu....nangis rasanya nak turunkan berat badan..

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum...Akak tgk Diana ok jer...janji tak obesiti yang tahap tinggi...walau apapun...jaga makan agar sihat selalu...

    ReplyDelete
  15. Eh... kita memang mudah terasa bila org kata 'eh berisi betul sekarang' Padahal memang kita pun tahu. Kakak rasa misi Dee diet kali ini macam berjaya sebelum raya apa lagi dah nak ramadhan ni. Kakak jugalah ni yg payah sungguh..

    ReplyDelete
  16. elakkan jajan pada anak2, saya pun sedari kecik memang gemuk. kurus kejap je. tapi diana tak gemuk la

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …