Skip to main content

KALAU KERJA PASAR MALAM MAK MERTUA COMFIRM REJECT...

Assalamualaikum...



Ingat zaman sekarang tak de ke yang suka hina pekerjaan orang?Memang ada..Bukan takat hina je siap boleh tahu masa depan nanti apa akan jadi pada orang yang kerja lekeh2 ni.Macam ahli nujum dah ..Boleh tahu apa akan jadi dengan masa depan orang lain.





sumbergambar:ohmedia


Setahu saya orang kerja berniaga di pasar malam ni memang banyak duit.Sebab suami saya ada kawan yang berniaga di pasar malam ..Jual nuget , sosej , kentang goreng..Jual benda gitu je..Pakai kereta Hilux..siap ada van, lori..erm..kau nak apa lagi..?

Jiran saya pun berniaga di pasar malam.Jual sayur..Isterinya melayu , suaminya bangladesh..siap ada kereta, motor, anak2 isterinya (hasil perkahwinan pertama)  juga di bawak tinggal bersama.Dulu sebelum mereka kahwin, anak2 perempuan tu mak nya di kampung yang jaga.Memang nampak mewah hidup mereka.

Kerja la apa pun, kalau tak rajin  kau akan  susah selama nya walaupun kau kerja di company yang hebat dan gah...Berjaya atau tak kita ni bukan diukur pada , kau sekolah tinggi ke tidak, kau pakai kereta apa, kau kerja apa..tapi ianya bergantung pada berapa banyak kau usaha..


sekian..

Comments

  1. Iya setuju sgt tu kak..x perlu nak hina2 kja org kn, masing2 punya rezki.nasib org bukan kita taw..da yg kja kat psr minggu tpi pkai keta mewah, uishh dasyat

    ReplyDelete
  2. kerja pasar malamlagi kaya ok..nak hina kenapa..

    ReplyDelete
  3. Keje pasar malam selekeh... tak glamor. Setiap masa berhempas pulas bekerja tak mcam kerja pejabat. Tak ada slip gaji yang nyata tertulis pendapatannya setiap bulan. Itu je... Tapi nak hina bwat apa... kalau semua orang keje pejabat sapa pulak nak jual ikan dan sayur kat pasar.

    ReplyDelete
  4. Dulu masa kecik kecik, saya pun skeptikal macam orang tu. Tapi bila dah berniaga sendiri, baru tahu sebenarnya mereka yang berniaga di pasar malam ni, lagi kaya dan berharta dari kita. Nampak je macam pakai baju biasa2, tapi sekali shopping haa hamikkkk boleh sesuka hati je! hehehe...apa pun kerjaya dan kerja kita, bersyukur. Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  5. Keja ekon dah rasa hebat?
    Pakai kereta Satria dah bangga..
    Adooii bole nak bangga tapi jangan sampai hina orang lain..
    Tipikal... :)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …