Skip to main content

4 TIPS CARA ASINGKAN PAKAIAN DI DALAM ALMARI ANDA

Assalamualaikum...



Saya rasa sekarang ni tak ramai yang kerap
membeli belah pakaian macam tudung , seluar, skirt dan baju..
sebab ekonomi la..paling kerap pun mungkin sebulan sekali dua.
Jadi bila tak kerap membeli tu kena pandai la
suap padan kan  pakaian yang ada
supaya tak nampak sama je kita ni setiap hari.
Lagi2 kalau awak bekerja.tak kan nak pakai baju sama je..kan??

Tapi dalam kita dok suai padan kan
baju ni ada juga baju2 yang sepatutnya kita tak pakai dah.
Kena la diasingkan dan dikeluarkan dari almari kita.
Cer masing2 buka almari.,
Tengok berapa banyak baju2 yang kita dah tak pakai pun..
masih terperuk kat dalam almari tu.
Jadi apa kata hari ni kita asingkan baju2 yang dah tak pakai tu..

Ni saya bagi tips sikit cara nak asingkan pakaian ..



1-Ada kesan kotor.
Ada baju yang kita tak pakai sebab ada kesan kotor.
kesan tu pulak tak boleh hilang dengan cucian biasa.
Kumpulkan baju dalam satu tempat dan kemudian kita
fikirkan cara untuk menghilangkan kesan kotor tersebut.
kalau memang tak boleh hilang dah kesan nya tu baik buang saja..
atau cukup dipakai dirumah saja..
dan bagi yang pandai menjahit boleh la ubah suai baju tersebut.
nak dijadikan alas ke, kain pengelap ke..kan??



2-baju yang rosak
terkoyak , reput atau terlalu lusuh ..
ini juga baju2 yang layak nya di buang dari almari pakaian kita.
kerana jelas pakaian dalam kategori ini tak kan kita pakai lagi.



3-Sudah tidak muat
Selalunya kita simpan baju yang sudah tidak muat
kerana kita fikir kita akan kurus semula tapi
apa yang kita fikir itu tidak disertakan dengan usaha.
Masa semakin berlalu dan tubuh kita tetap
tidak langsing tapi kita masih menyimpan nya.
Ini masanya baju tersebut disingkirkan dari almari pakaian anda.
berikan kepada yang layak..



4-tak pernah pakai.
Bila jalan2 kat pusat membeli belah tengok
baju yang dipamerkan di premis jualan tu
nampak cantik dan menarik.Kita pun beli.
Bila dah sampai rumah berdiri depan cermin
tiba2 nampak tak cantik.Tiba2 nampk warna nya terlalu menyerlah.
nampak terlalu sarat dan macam2 lagi.
Kesudahan nya baju tersebut tak di pakai langsung.
Tersimpan di dalam almari anda hingga menyukarkan
anda untuk mencari pakaian.
Keluarkan pakaian ini dari almari anda dan
berikan kepada orang lain yang mungkin mahu memakainya..



Dah asingkan semua pakaian..??
pandang semula almari pakaian anda..
Bukan kah ianya lebih tersusun dan mempunyai ruang
untuk pakaian baru.?

sekian..

Comments

  1. Ahah, bab simpan pakaian yang tak muat lagi dengan harapan pada masa hadapan body akan fit masuk dalam pakaian tersebut saya pun ada masalah.

    Bila selongkar pakaian dalam almari, macam-macam pakaian jumpa yang kita pun dah lupa bila masa membelinya.

    La ni almari dah ada ruang nampaknya. Memang itu tanda-tanda awal kena bershoppinglah!

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum diana...betul tu mmg byk baju2 yg harus di kuarkan dr almari...

    ReplyDelete
  3. dah memang asingkan..ada yang nak bagi orang

    ReplyDelete
  4. ada 2-3 plastik aida da bungkus.
    semua yg da lama dan da lama x pakai dah.
    ha haha da nak raya kan, time utk penuhkan almari semula :)

    ReplyDelete
  5. Da masa trtentu bila dtg mood rajin baru buat aktiviti 5s ni hihi..masa tu la baru nmpk baju2 lma yg msh ok tpi jrg pakai

    ReplyDelete
  6. hehehe perkara no 3- dah tak muat tu memang banyak juga yang tersimpan..
    emm memang macam mustahil nak bagi muat semula T_T

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …