Breaking

Wednesday, 2 March 2016

RESEPI KEK GULA HANGUS YANG SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



RESEPI KEK GULA HANGUS YANG SEDAP DAN MUDAH Ramai yang suka kan kek Sarang Semut ni atau lebih dikenali sebagai Kek Gula Hangus bagi orang2 belah utara ni . Kek ni  kenyal2 macam getah dan berlubang-lubang buat kek ni nampak istimewa sangat bagi penggemarnya.Tapi ada juga yang tak suka kek ni bukan sebab rasanya tapi sebab lubang2 pada kek tu..macam lubang sarang lebah pulak..Seram!!!heheh..Anak saya tak boleh tengok kek sarang semut ni sebab dia geli.Tapi saya tahu kalau dia rasa memang dia sanggup habis kan satu bekas.hahha..

Awal2 dulu saya buat kek ni tak jadi pun..ada la jadi lubang2 tu..tapi tak sepenuhnya berlubang..Lubang nya pun tak cantik macam saya buat sekarang.Banyak juga blog yang saya baca dan ambil ilmunya untuk bagi kek ni lebih cantik dan menjadi.Terima kasih untuk semua blogger yang kongsi ilmu dan resepi kek sarang semut ni..




RESEPI KEK GULA HANGUS YANG SEDAP DAN MUDAH
Untuk resepi kali ni saya tak gunakan mentega.Sebelum ni dah beberapa kali saya  guna mentega dan memang menjadi kek nya.Sedap pulak tu.Tapi kali ni saya buat guna majerin saja. Menjadi juga dan sedap juga cuma tak wangi macam guna mentega.Guna majerin baunya biasa2 saja.Tak tau la kalau mentega dan majerin tu penyebab bau harum tu..kan??

meh tengok resepi nya.

RESEPI KEK GULA HANGUS YANG SEDAP DAN MUDAH


bahan-bahan kek sarang semut/kek gula hangus:-

1 cawan gula pasir
2 sudu besar majerin
1 cawan air panas
4 biji telur
2 sudu besar susu pekat
1 sudu kecil esen vanila
1 cawan tepung gandung
1 sudu kecil soda bikarbonat

Cara-caranya:-


Buat gula hangus..caranya masak gula dalam periuk  hingga cair.jangan sampai hangus.warnanya akan bertukar kekuningan.Guna api perlahan..Sentiasa kacau sampai dia cair untuk elak kan gula hangus..kalau biar, tak kacau  nanti gula yang bahagian bawah dah hangus kita tak sedar.sebab tu kena selalu kacau.Lepas gula dah cair masuk kan air panas.kacau perlahan sampai gula cair sepenuhnya..kemudian ketepikan..biar sejuk.

Dalam periuk lain , cair kan majerin.Boleh letak atas api .Tapi saya cair kan guna mikrowave je.Ketepikan dan tunggu sejuk.

Dalam bekas lain pecahkan telur.kacau gitu2 je..jangan pukul kuat2 pulak..kacau pelan2 setakat nak pecahkan telur kuning tu je.masuk kan susu pekat  dan majerin yang dah sejuk tadi.kacau perlahan untuk sebatikan susu dan majerin tu.

Masuk kan tepung gandum yang sudah diayak bersama soda bikarbonat.masuk kan je semua dan kacau perlahan.kalau masuk sikit2 tepung tu akan buat kita kacau banyak kali.jadi masuk kan je sekali gus dan baru kacau perlahan .

Last sekali baru masuk kan gula hangus tadi.Kacau sikit2 sudah..

Alas loyang guna baking paper.lepas tu sapu majerin sikit.tuang adunan dalam loyang.perap beberapa jam.saya bancuh adunan ni tengah malam.bangun pagi baru saya bakar.dalam 6 jam saya perap..tak payah tutup .saya tutup guna tudung saji je kat atas meja.

Cukup masa dah perap, panas kan oven suhu 160 dalam 10-15 minit.guna api bawah je.saya bakar 1 jam.Bila oven dah bunyi ting..saya buka api atas bawah bakar lagi dalam 5-10 minit..



Tunggu  sejuk dan kemudian boleh la potong.

selamat mencuba resepi kek Gula Hangus Yang sedap dan Mudah.

sekian..

9 comments:

  1. rajinnya sis... akak memang suka kek ni tp lum pernah buat..

    ReplyDelete
  2. saya suka ni...tapi saya suka kalau rasanya pahit2 manis

    ReplyDelete
  3. memang terbaik dan cantik jadinya..

    ReplyDelete
  4. anak akak suka sangat..tapi ibunya tak boleh tengok..mcm seram juga..hihi

    ReplyDelete
  5. Wah cantik betul sarang dia....makan pun mesti sedap je... :)

    ReplyDelete
  6. Saya suka sangat kek ni. Sebab dia ada rasa pahit2 tu. Jadi manis tak tak over billa rasa pahit tu kan.

    ReplyDelete
  7. Sy dh try rsepi sis ni..mmg sdp..cuma kurg wrna😅

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

Adbox