Skip to main content

RESEPI KEK GULA HANGUS YANG SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



RESEPI KEK GULA HANGUS YANG SEDAP DAN MUDAH Ramai yang suka kan kek Sarang Semut ni atau lebih dikenali sebagai Kek Gula Hangus bagi orang2 belah utara ni . Kek ni  kenyal2 macam getah dan berlubang-lubang buat kek ni nampak istimewa sangat bagi penggemarnya.Tapi ada juga yang tak suka kek ni bukan sebab rasanya tapi sebab lubang2 pada kek tu..macam lubang sarang lebah pulak..Seram!!!heheh..Anak saya tak boleh tengok kek sarang semut ni sebab dia geli.Tapi saya tahu kalau dia rasa memang dia sanggup habis kan satu bekas.hahha..

Awal2 dulu saya buat kek ni tak jadi pun..ada la jadi lubang2 tu..tapi tak sepenuhnya berlubang..Lubang nya pun tak cantik macam saya buat sekarang.Banyak juga blog yang saya baca dan ambil ilmunya untuk bagi kek ni lebih cantik dan menjadi.Terima kasih untuk semua blogger yang kongsi ilmu dan resepi kek sarang semut ni..




RESEPI KEK GULA HANGUS YANG SEDAP DAN MUDAH
Untuk resepi kali ni saya tak gunakan mentega.Sebelum ni dah beberapa kali saya  guna mentega dan memang menjadi kek nya.Sedap pulak tu.Tapi kali ni saya buat guna majerin saja. Menjadi juga dan sedap juga cuma tak wangi macam guna mentega.Guna majerin baunya biasa2 saja.Tak tau la kalau mentega dan majerin tu penyebab bau harum tu..kan??

meh tengok resepi nya.

RESEPI KEK GULA HANGUS YANG SEDAP DAN MUDAH


bahan-bahan kek sarang semut/kek gula hangus:-

1 cawan gula pasir
2 sudu besar majerin
1 cawan air panas
4 biji telur
2 sudu besar susu pekat
1 sudu kecil esen vanila
1 cawan tepung gandung
1 sudu kecil soda bikarbonat

Cara-caranya:-


Buat gula hangus..caranya masak gula dalam periuk  hingga cair.jangan sampai hangus.warnanya akan bertukar kekuningan.Guna api perlahan..Sentiasa kacau sampai dia cair untuk elak kan gula hangus..kalau biar, tak kacau  nanti gula yang bahagian bawah dah hangus kita tak sedar.sebab tu kena selalu kacau.Lepas gula dah cair masuk kan air panas.kacau perlahan sampai gula cair sepenuhnya..kemudian ketepikan..biar sejuk.

Dalam periuk lain , cair kan majerin.Boleh letak atas api .Tapi saya cair kan guna mikrowave je.Ketepikan dan tunggu sejuk.

Dalam bekas lain pecahkan telur.kacau gitu2 je..jangan pukul kuat2 pulak..kacau pelan2 setakat nak pecahkan telur kuning tu je.masuk kan susu pekat  dan majerin yang dah sejuk tadi.kacau perlahan untuk sebatikan susu dan majerin tu.

Masuk kan tepung gandum yang sudah diayak bersama soda bikarbonat.masuk kan je semua dan kacau perlahan.kalau masuk sikit2 tepung tu akan buat kita kacau banyak kali.jadi masuk kan je sekali gus dan baru kacau perlahan .

Last sekali baru masuk kan gula hangus tadi.Kacau sikit2 sudah..

Alas loyang guna baking paper.lepas tu sapu majerin sikit.tuang adunan dalam loyang.perap beberapa jam.saya bancuh adunan ni tengah malam.bangun pagi baru saya bakar.dalam 6 jam saya perap..tak payah tutup .saya tutup guna tudung saji je kat atas meja.

Cukup masa dah perap, panas kan oven suhu 160 dalam 10-15 minit.guna api bawah je.saya bakar 1 jam.Bila oven dah bunyi ting..saya buka api atas bawah bakar lagi dalam 5-10 minit..



Tunggu  sejuk dan kemudian boleh la potong.

selamat mencuba resepi kek Gula Hangus Yang sedap dan Mudah.

sekian..

Comments

  1. rajinnya sis... akak memang suka kek ni tp lum pernah buat..

    ReplyDelete
  2. saya suka ni...tapi saya suka kalau rasanya pahit2 manis

    ReplyDelete
  3. memang terbaik dan cantik jadinya..

    ReplyDelete
  4. anak akak suka sangat..tapi ibunya tak boleh tengok..mcm seram juga..hihi

    ReplyDelete
  5. Wah cantik betul sarang dia....makan pun mesti sedap je... :)

    ReplyDelete
  6. Saya suka sangat kek ni. Sebab dia ada rasa pahit2 tu. Jadi manis tak tak over billa rasa pahit tu kan.

    ReplyDelete
  7. Sy dh try rsepi sis ni..mmg sdp..cuma kurg wrna😅

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …