Skip to main content

INI SEBAB KENAPA SAYA BIAR ANAK CONTENG DINDING

Assalamualaikum...



Saya ni dok berangan la nak pasang wallpaper kat rumah ni..
tapi suami pesan nanti dulu...haha...tau pun dia yang anak2 dia jenis ganas masing2.
Tu yang dok suruh tunggu tu..tunggu setahun dua lagi..katanya..
Time tu kalau dok conteng2 dinding lagi boleh dah nak
ketuk2 manja jari tu..
Time ni hang ketuk la sampai patah pun dia tak paham apa..
yang dia tau nak conteng ja..

Ni kalau siapa2 mai rumah kami mau pengsan tengok dinding rumah..
macam2 gambar ada, aiskrim, Viper , huruf A..
erm...sebab tu tak boleh la nak  pandang dinding bila nak termenung..
tambah serabut oi..hahahah..



Bukan tak pernah marah tapi  kat situ je tempat yang
dia rasa seronok untuk menconteng.
Saya ni bukan tegas sangat pun orang nya.
setakat dinding yang boleh di cat semula tu tak de rasa nak kedekut dengan anak..
Itu cara saya..tapi orang lain mungkin prinsip mereka berbeza.
masing2 ada cara untuk didik anak.

Bagi saya anak ni dia akan membesar jugak..
Dia besar nanti dia faham la kenapa tak boleh conteng dinding.
dan rasanya dah besar nanti dia pun tak nak conteng kat dinding dah.

Satu yang saya suka bila anak saya conteng dinding ,baru saya nampak..
"oh..rupanya adik pandai lukis aiskrim.."
Kadang2 tu nampak dia lebih kreatif bila melukis kat dinding.
Mungkin sebab lukis kat dinding tak de had ruang macam kat buku.



Ada orang yang belikan anak kertas yang anak boleh lekat kat dinding tu.
anak lukis dan padam..saya pernah belikan kertas tu
tapi dia memang tak berminat sebab lepas lukis kena padam...
Dah tentu la dia marah..dah dia lukis penat2 kita padam pulak..ekekek..
Rupanya dia nak benda tu kekal kat situ.

Satu lagi anak saya ni bila hari ni dia lukis,
esok lusa dia akan tengok balik lukisan dia tu..
apa yang dia conteng tu dia akan cerita kat kita balik.



Dia tak la menconteng hari2 di dinding.
dalam seminggu ada la sekali dua dia nak tala pensil dia kat situ.
Saya pun dah pesan ada ruang2 yang dia boleh conteng
atas sebab keselamatan.kadang2 risau juga dia memanjat kerusi atau meja
semata2 nak menconteng...
dan disebabkan dia faham ada tempat2 yang dia tak boleh conteng saya
ok je bila dia menconteng dinding di tempat kegemaran dia.

Bagi yang tak boleh terima cara saya ni,
saya pun tak boleh nak memaksa dan kata cara saya ni betul.
macam saya tulis tadi..masing2 ada cara mendidik anak.
Biasanya anak2 ni dia akan menconteng dinding sampai usia 6-7 tahun je.
pejam celik dan besar anak kita..
tak sedar pun rupanya  tabiat menconteng dinding tu dah hilang.



Anak dah besar nanti hias la rumah kita cantik2 macam istana..kan??
kalau dah masuk sekolah pun nak conteng dinding tu memang
layak kena bebel tu..pakej sekali dengan ketuk jari ..heheheh


sekian..

Comments

  1. Owhh yla kn..masing2 da cara sndiri nak didik ank kn.
    Nnt bila da sklh akan fhm juga knp x blh conteng dinding

    ReplyDelete
  2. rumah akk nak cat2...tak bercat2 lagi...ingat nak kena jugak gigihkan cat sebelum pose menjelang...hiks

    ReplyDelete
  3. Betul tu makcik....memasing ada cara tersendiri mendidik anak. Tulah tu tgh memikir nak mengecat bilik anak yg masih ada kesan tinggalan contengan mereka masa kecik dulu

    ReplyDelete
  4. Betul tu makcik....memasing ada cara tersendiri mendidik anak. Tulah tu tgh memikir nak mengecat bilik anak yg masih ada kesan tinggalan contengan mereka masa kecik dulu

    ReplyDelete
  5. bior le conteng.. nnt besar suruh diorang tngk balik hasil seni diorang tu ngeh3..

    ReplyDelete
  6. akak bab conteng2 dinding ni memang tegas sikit...hahaha...nasib baik la sekali je anak akak conteng lepas akak marah terus tak conteng sampai sekarang...esok2 tak le pulak akak tahu kalau dia nak menconteng lagi...bebudak kecik bukan bole becaya sangat...akal diorang pon bukan nye panjang sume main redah je...dah la lepas conteng buat muka tak besalah siap tanye lagi cantik tak dia kaler...kikiki...sabo jelahhhh :p

    ReplyDelete
  7. aida memang larang anak2 conteng dinding hi hi hi...
    but bilik diorang tu, hu hu hu menconteng aje.
    ingat kan ari tu nak tutup dgn wallpaper.
    but, bior la. conteng la. but jgn over ler.
    bagi diorang berkreativiti jap.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …