Skip to main content

8 MASALAH INI KERAP DIALAMI WANITA MENGANDUNG

Assalamualaikum..



Tahniah untuk semua kawan-kawan yang sedang hamil.Bahagia je tengok kawan2 yang hamil ni yang sentiasa update status tentang perjlaanan sepanjang kehamilan . kadang2 ianya memberi sedikit ilmu pada bakal ibu2 yang lain jugak.

Tapi orang kata, yang mengalami nya saja yang tahu.Tak semua orang mengalami pengalaman mengandung yang indah sahaja.Ada ramai wanita yang sepanjang kehamilan nya ada saja masalah Ini senarai masalah yang mungkin akan dialami dialami oleh ibu-ibu sepanjang kehamilan

1-mual dan muntah-Biasa terjadi akibat terbau sesuatu sepeti bau makanan dan bau wangi-wangian

2-Hyperemersis Gravidarum-Berbeza dengan mual dan muntah,Hyperemersis Gravidarum adalah keadaan di mana anda akan muntah sepanjang hari akibat mual yang berlebihan. keadaan ini juga menyebabkan penurunan berat badan 1-2 kg setiap bulan.

3-sembelit- Peningkatan hormon progesteron menyebabkan ibu hamil mudah mengalami sembelit.Sembelit sering terjadi pada trimester ke 3 , ketika perut semakin membesar dan menyebabkan tekanan pada rahim yang mempengaruhi usus kecil dan besar.

4-kaki bengkak- Atau lebih dikenali sebagai edema biasa dialami ibu hamil pada usia kehamilan 7 bulan.Ianya tidaklah membahayakan kesihatan namun ia akan membuatkan ibu hamil berasa tidak selesa.

5-Stretch Mark- timbul Stretch Mark di bahagian perut, peha dan pinggul .Berbentuk garis-garis seperti anak sungai.Ianya disebabkan kenaikan berat badan ketika hamil.Stretch Mark juga membuatkan bahagian tersebut gatal.Jika di garu keadaan kulit akan berparut dan ianya sukar dihilangkan walau selepas bersalin.

6-Keluar cairan coklat- Kehamilan yang sihat dan normal biasanya tidak akan mengalami masalah keluar cairan coklat.Jika mengalami masalah ini anda harus berhati-hati kerana kebanyakan kes seperti ini akan menjurus kepada keguguran.

7-Placenta Previa- 1 : 200 wanita hamil akan mengalami masalah pada peringkat awal kehamilan.Ianya keadaan di mana plasenta berada jauh di bawah rahim sehingga menutupi mulut rahim.Ibu hamil yang mengalami masalah ini akan mengalami pendarahan tanpa sakit, warna darah merah terang dan terus menerus keluar.Untuk keadaan ini anda akan di beri perhatian khusus oleh doktor dan anda perlu banyak berehat.

8-Darah tinggi dan lebihan protein dalam urine- Tekanan darah naik, bengkak pada wajah, kaki, tangan serta gangguan di saluran ginjal.Untuk masalah ini ibu hamil digalak kan menjaga berat badan supaya tidak naik mendadak.

semoga bermanfaat untuk semua..

sekian..




Comments

  1. MV kalau mengandung masalah yang selalu no.2 siap masuk wad....pastu no.7 n 5

    ReplyDelete
  2. Moga sedikit ilmu ni mmbri manfaat..tringin sgt nak mrasainya tpi blm brpeluang
    Insyallah moga d murahkn rezki dariNya amin mrasai nikmat mgndung

    ReplyDelete
  3. Akk dulu selalu cramp kaki..loya tu biasa la kan...pastu sllu klu preggy sllunya xsdp tekak...dr preggy smpi bersalin..huhu

    ReplyDelete
  4. Akk dulu selalu cramp kaki..loya tu biasa la kan...pastu sllu klu preggy sllunya xsdp tekak...dr preggy smpi bersalin..huhu

    ReplyDelete
  5. Waktu hamil kena jaga bebetul. Part stretch mark tu tension juga tengoknya. Kenalah rajin sapu herbal blend kat perut pastu lepas bersalin minum esp banyak-banyak nak kurangkan kesan.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …