Skip to main content

KETAHUI KENAPA ROKOK SELUDUP LEBIH BAHAYA

Assalamualaikum...



Saya percaya ramai yang setuju dan suka
apabila kerajaan menaik kan harga rokok.
Cara ini kan membuatkan masyarakat lebih mudah
untuk meninggalkan tabiat buruk ini.

Memang ada yang kata lebih baik haramkan terus kemasukan rokok yang sah.
tapi kita kena tahu ianya bukan semudah itu..Ianya melibatkan
industri tempatan, dan mungkin kutipan cukai akan terjejas.

Tapi bila tiba2 sahaja negara kita dilanda dengan masalah kemasukan rokok
seludup ni , rasanya akan tercapaikan impian dan harapan kita
untuk lihat rakyat malaysia ni akan berhenti merokok?
Sebab kemasukan rokok seludup ni,
membuatkan rokok2 ini dijual dengan harga murah.
Bila murah , maknanya ramai yang nak beli.
jadi bila masa nak berhenti merokok nya..kan??

Kita tak nak la ada suami , adik beradik, atau saudraamara kita
yang terjebak dengan rokok seludup ni.
memang susah la nak tinggal , bukan saja sebab murh, senang dapat ,
tapi bahan yang terkandung dalam rokok seludup ni'lebih mudah buat perokok jadi ketagih.
kalau tak percaya baca bahan2 yang terkandung dalam rokok seludup ni.
Baca di sini..



1. Kandungan bahan kimia dalam rokok seludup melebihi had
yang ditetapkan menurut undang-undang Malaysia.

2. Kandungan tar dan nikotin di dalam rokok seludup sebenarnya lebih tinggi.

Tu sebahagian nya je..
nak tahu lebih2 lain tentang rokok sleudup
baik awak semua baca di sini..

Jauhi rokok seludup dan mulakan gaya hidup sihat..


sekian..



Comments

  1. Rokok apapun tetap membahayakan kesihatan...

    ReplyDelete
  2. pikr2kn.. timbang-tara sehabis mungkin. ingatlah org2 yg t'syg..

    ReplyDelete
  3. Seludup atau tak memang dah bahaya... Tapi kalau yg seludup tu terlebih bahaya lah..

    ReplyDelete
  4. Nasib baik tak pernah rasa teringin nak try rokok pun..tapi orang pilih rokok seludup pun sebab rokok x seludup mahal sangat..

    ReplyDelete
  5. Merokok tu macam bakar duit ja sebenarnya

    ReplyDelete
  6. Saya rasa tabiat merokok ni memang sukar nak dibuang. Dah banyak yang dibuat, tapi tetap juga tak mendapatkan apa-apa kesan pada perokok tegar. Entah apa yang sedapnya dapat hisap rokok ni tak tahulah. Mungkin fikiran jadi kosong dan seronok aje bila merokok, langsung hilang segala masalah. Itu yang buat lagi ketagih. Nak kata sedap, apalah yang jadi sedapnyakan.

    Kalau dah berleluasa rokok seludup, naikkan harga rokok pun tak mampu nak membendung masalah ni.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …