Skip to main content

TIPS MENJAGA PEMAKANAN KETIKA PERGI BERCUTI

Assalamualaikum..



Selamat bertemu kembali.Ikutkan hati memang nak cuti lama2 tapi takut makin lama
jadi makin malas.jadi hari ni kita gagah kan juga tekan suis kat dinding tu dan mula la mengadap keyboard seperti hari2 sebelum nya ni.
Niat dalam hati semoga apa yang saya buat hari ni bukan saja
bermakna untuk diri sendiri tapi juga untuk orang lain.InsyaAllah...

Hari ini saya nak kongsi kan tips diet ketika bercuti.
Biasa la bila dah namanya bercuti memang tak lari la dengan makanan.
Rakyat malaysia memang macam tu la..
pergi jalan2 tempat orang bukan kesah sangat nak shopping baju ke beg tangan ke..
tapi lebih kepada nak rasa masakan dan makanan orang.
jadi macam mana nak jaga pemakanan kita walaupun kita sedang bercuti??
ini tips nya.

1-Beri tumpuan kepada perkara lain selain makanan.
contohnya beri lebih perhatian kepada keadaan alam sekeliling,
Boleh je makan tapi sekadar merasa,
dan jangan jadikan percutian anda semata2 untuk makan.



2-bawa bekalan air sendiri untuk mengelak kan
anda berhenti di restoran atau kedai makanan jalanan ketika dahaga.
dah tentu jika anda singgah ke restoran bukan sahaja
minuman yang akan anda pesan tapi anda akan lebih tertarik dengan
promosi2 makanan yang terdapat di restoran tersebut.

3-bawa gula-gula getah untuk mengelak kan mulut
anda berasa ingin makan sesuatu.
tapi awas!ada sesetangah negara yang mengharamkan
gula-gula getah.

4-jangan paksa diri untuk makan.Ada sesetengah makanan
yang dihidangkan kurang menarik perhatian kita.tapi disebabkan kita
fikir ini adalah peluang untuk merasa maknan tersebut jadi kita
tetap makan makanan yang dihidangkan.


5-Makan sebelum memulakan perjalanan.
jangan sesekali keluar dengan perut kosong kerana
akan menyebabkan sejak dari awal anda sudah berniat untuk
merasa berbagai-bagai jenis makanan.

6-Pilih destinasi yang tidak terlalu menekan kan tentang makanan.
contohnya anda memilih destinasi untuk mendaki bukit atau gunung ,
taman tema , atau mungkin juga tempat2 bersejarah.


Percutian bersama tersayang adalah saat yang
paling berharga dan sudah tentu anda mahukan ianya menjadi
satu kenangan yang hebat.
Semoga tips2 ini dapat membantu anda mendapatkan percuan terbaik anda.

sekian..

Comments

  1. bercuti sambil berbelanja dgn jimat sbb ditempat percutian ni harga makanannya tinggi juga takut terover bajet pula...

    ReplyDelete
  2. Alamak ini yg selalu dilanggar...time bercuti ni lah mmg tak leh diet hahaha

    p/s TQ diana...banner dah okey :D

    ReplyDelete
  3. sesetengah orang pergi bercuti sambil bawak megi..katanya mudah dan nak jimat :)

    ReplyDelete
  4. Tips yg sgt brmanfaat, memg best pergi brcuti brcma insan trsyg hihi

    ReplyDelete
  5. alamak kak.. CT jenis mmg cari makanan dlu =P

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …