Skip to main content

PELANGGAN BAWA ANJING.STATUS HALAL RESTORAN 24 JAM INI PERLU DIRAGUI

Assalamualaikum..

Terkejut juga saya baca satu status yang di kongsi ramai pengguna facebook hari ni..ianya tentang pelanggan sebuah restoran 24 jam yang bukan beragama islam membawa anjing ke restoran berkenaan..Anjing tersebut dibiarkan duduk diatas kerusi di restoran tu.

Yang menjadi persoalan nya apabila pelayan restoran terbabit turun menyentuh anjing yang dibawa pelanggan tadi dan kemudian membawa makanan untuk pelanggan.Bila ditanya oleh saudara ni , pelayan tersebut mengakui yang dia beragama hindu.Adakah restoran ini sebenarnya memang  restoran halal atau pun tidak.kerana di papan tanda restoran ni tertera perkataan Bismillahhirahmanirram...


Kalau restoran ni adalah restoran halal adakah  2 pelayan ini telah dijelaskan oleh pemilik restoran berkaitan larangan membawa anjing ke restoran tersebut atau ianya juga diabaikan oleh pemilik restoran??..kan?


 Isu ini tak boleh dipandang ringan memandangkan restoran berkenaan juga dikunjungi oleh orang islam.Sepatutnya pemilik dan pekerja restoran ni lebih sensitif tentang hal berkaitan halal dan haram.Walaupun lelaki tersebut hanya lah pelayan tapi pemilik restoran harus menjelaskan sebaiknya tentang halal haram memandangkan malaysia adalah sebuah negara islam.



kepada yang selalu makan-makan di restoran ni harap2 lepas ni lebih berhati2 .Difahamkan restoran ini juga kerap menjadi tumpuan pelajar untuk lepak dan makan2.Sekarang ni kebanyakan kedai mamak memang mengambil pekerja dari india yang beragama hindu sebagai pelayan dan tukang masak.Ini salah satu sebab juga kenapa saya tak suka makan di kedai mamak.Jadi hati2 ye kawan2...


sekian..

Comments

  1. Tentu ada pasangan bukan muhrim yang berada di restoran itu turut mengutuk makhluk Tuhan bernama anjing itu, sedangkan tiada satu ayat pun dalam al-Quran mau pun hadis yang berkata anjing haram disentuh oleh orang Islam. Kalau tersentuh, ikut mazhab Shafie pergi samak ajelah.. Pasangan bukan muhrim yang berada dalam restoran itu mesti terlupa fakta menyentuh anjing tidak haram yang haram ialah apabila kedua-dua pasangan bukan muhrim itu bersentuh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang orang ramai risaukan bukan tentang tersentuh anjing tu tapi tentang najis nya.kalau faham dengan tabiat anjing ni dia suka buang air tak kira masa tak kira tempat.pelayan tu pulak akui diaorang tak samak, cuma cuci dengan air saja.Itu yang orang risaukan.Lagi2 kalau diperhatikan anjing tu siap duduk atas kerusi..bukan diletak kan di bawah.kalau ianya disamak oleh pekerja tu tak jadi isu kot..

      Delete
  2. Lps ni memg wajib brhati2...soal halal haram ni jgn mudah d pndang remeh

    ReplyDelete
  3. depa2 ni makin mencabar kesabaran kita sebagai umat islam di negara ni, bagaikan satu provokasi kan DR.

    ReplyDelete
  4. susah bila sensitiviti kaum tidak diutamakan..

    ReplyDelete
  5. Haishhhh...bangsa yang tak sensitive. Baru2 ni jadi lagi kat TESCO kan.

    ReplyDelete
  6. Diana.. Isu ni dh lama sbnrnya tau. Kebanyakan restoran mamak ni mmg kena tgk sbb byk yg tipu. Bkn mamak tp india. India hindu, bkn india islam.

    Kawasan umh saya ni ada satu dua restoran yg sama tokey dorang duk tgh siasat mamak ke india hindu sbb ada tanda2 cam bkn restoran mamak je . Sy intai2 tgk pun tau india .. Tgk menu pun blh agak.mual tekak

    Lg satu kes cendol dan rojak tepi jln. Ambik pekerja myanmar . Bila org tgk lori dia ada bismillah lambang bulan bintang ingat mamak, pekerja pki tudung. Rupanya kereta tokey punya besar salib.

    Bila org duk cerita ni rojak kedai tu haaa. Kedai tu sedap. Bla bla bla sambil mkn, terkedu saya tak mampu nk ckp apa dh tu bkn mamak tp india kristian:( Sobss

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …