Skip to main content

NAK TAHU KENAPA SAYA GEMUK??

Assalamualaikum...


Sejak dari dulu lagi saya orang yang wajib bersarapan.
Teringat masa kerja dulu sarapan pagi saya nasi goreng dan ayam goreng.
Ayam goreng tu besar...heheh..
masa tu start la badan dah gemuk.ekekek..sebab sarapan berat.
Jam 12 makan lagi..makan nasik jugak..
aih..memang montel sungguh la..

Ini sebab yang anda mungkin tak tahu kenapa kita kena sarapan..

Tapi berat badan saya mula turun masa saya umur 21.
Masa tu tak sarapan berat2 dah..sebab sampai tempat kerja dah
bunyi siren..tak sempat la nak makan nasik la.bihun la..
saya sarapan kuih sebijik dua je..
tapi tengahari saya makan nasik.
petang tak makan,
malam pun tak makan..

Badan pun kurus je..,muka pun tak de jerawat.
memang saya cantik la masa tu.
.(ok..sila muntah kat tepi longkang sana supaya makcik tak kecik hati kat sini))
Masa tu memang dalam kepala ni kerja je..
makan tu memang jatuh no berapa entah la..


Bila kenal encik suami saya ni,
Mula selera makan naik balik...makan je kerja nya..
senang hati sebab ada orang sayang..ekekekk..
Walaupun dia di penang saya kat Jb tapi setiap kali dia
telefon dia akan tanya ' dah makan ke?'..
dan2 la selera terbuka , apa lagi makan je la .heheh.

Tak elok sebenarnya kalau kita tak sarapan.
klik sini kalau nak tahu
4 sebab korang akan menyesal sebab tak ambil sarapan pagi..
tapi bila kita sarapan tu jangan la bedal macam makan tengahari..
sebab tengahari kita nak makan lagi.kan??
cukup untuk alas perut dah la..
kalau tak memang gemuk la..
sebab tu ada orang kata sarapan buat badan gemuk
sebab dia tak tau cara nya.


Lepas ni jangan lupa sarapan dengan betul ye..
nak tahu kenapa kita kena sarapan meh baca kat sini.
jangan terkejut tau!!


sekian..

Comments

  1. salam jumaat diana.. singgah petang..")

    ReplyDelete
  2. nais entry. sarapan sgt perlu! :D

    ReplyDelete
  3. SALAM JUMAAT DIANA...KALAU SARAPAN BANYAK PAGI, MKN THARI KURANGKANLAH SKT...

    ReplyDelete
  4. Nampaknya suami awk takleh tny dh mkn ke? Tapi dh duduk serumah sah sah dia tny soalan tu selalu kan? Eh tp sejak kawen pernah ke awk gemok? Slim je sy tgk.

    Bab tak sarapan tu mmg betul tau. Td sy tak sempat sarapan, tambah nasik dua kali smpi lupa diri. Rasa dh baca doa elok2 dah tp tetap kebulur mkn cam membela. Haha jgn pelik nape sy debab sbb mmg byk mkn pun.

    ReplyDelete
  5. Sarapan biasa dneo makan ringkas2 je heeee

    ReplyDelete
  6. sarapan mesti sarapan...
    kalau tak nanti menjelang tengahari da lapor menggigil.. nak kerja pon xfokus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang pun..silap2 kena gastrik..

      lama tak bw ke blog padin.Saya tak tau nak bagi alasan apa.
      Mungkin sebab tak pandai uruskan masa.atau mungkin sebab tak de dalam bloglist.saya dah pernah letak tapi dia tak update di bloglist saya.cemana entah..Sorryy..:(

      Delete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …