Skip to main content

MAKANAN DAN MINUMAN YANG MENJADI TRENDING SEPANJANG 2015

Assalamualaikum...

Sepanjang 2015 ni dah banyak jugak maknanan yang jadi trending 
sampai kan ada yang berani mengambil peluang untuk
menjadikan ianya satu perniagaan.



Teringat masa awal2 dulu ada jeruk mangga asam boi..
wah..bukan main ramai yang kongsi gambar lepas cuba buat
mangga asm boi tu.Sampai ada yang buat untuk jualan.
Bila buat sendiri lebih untung sebab bukan susah mana pun..
bahan pun sikit je.modal pun tak besar..
tapi bila beli sebalang sampai berbelas2 ringgit pulak..

kemudian tak lama lepas tu ada la beberapa 
makanan dan minuman lain yang jadi trending.
kalau nak tahu , boleh baca senarainya kat sini..

Dalam banyak2 senarai tu paling saya ingata untuk 2015 ni
ialah Aiskrim pasu.hehehe..
Tahu2 je la aiskrim pasu ni..
kalau peniaga tu kreatif segala mak nenak nak diletak nya
atas airkrim tu.pokok, gajah, batu, patung..
erghhh!!cemana la nak makan..kan??merungut susah nak makan..

Tapi kalau yang simple tu..
simple sangat pulak..tabur oreo , pacak pokok secoet.
dah bayar duduk nak makan..terus merungut...
"macam ni je...aku bayar sampai 7 ringgit ni je dia bagi.."
heheh...yang sebenarnya airkrim dalam mangkuk
harga rm2 tu jugak yang sedap, puas hati makan.

tapi biasalah..sebab nak ikut trend
sanggup bayar lebih..semata2 untuk gambar di instagram.
baru la orang tahu kita ni mengikuti
perkembangan terkini..

Kalau nak tengok senarai makanan dan minuman 
yang trending sepanjang 2015 ni boleh la baca kat sini..
lepas tu ingat2 balik mana yang dah pernah rasa, yang belum rasa, 
yang menyesal rasa, dan yang tak teringin langsung nak rasa..
hahahah

sekian..

Comments

  1. rasanya sepanjang 2015 banyak tranding dan branding tentang makanan la diana..hihihi..

    ReplyDelete
  2. eskerim pasu thk je tp x beli pon. hikhiks.
    tunggu thk next rar pulakk..

    ReplyDelete
  3. tahun 2015 tahun makanan dan minuman trending no.1 :)

    ReplyDelete
  4. Kelakarla yg aiskrim pasu tu, x pernh lgi lya mrasa.bab klau bli aiskrin yy sekontena tu lgi puas mkn hihi..

    ReplyDelete
  5. byk listed dlm tu aida x try.
    eksrem pasu yes once kat kelantan.
    tu pun sebab anak2 dara nak beli.
    biasa aje. just letak dlm pasu plastik tu aje.
    in shaa Allah la thn ni nak cari yg lain especially pirate coffee tu.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …